Jde o vyčerpání dva roky staré smlouvy na dodávku až jedenácti nízkopodlažních vlaků. Dva z nich už dnes vozí lidi na ostravské letiště v Mošnově. Celková cena rámcového kontraktu je 1,2 miliardy. Jeden vlak RegioPanter tak vyjde přibližně na 109 milionů.
Platit Flixbusu 30 procent? Radši napodobím boj proti švédské přesile |
České dráhy s těmito nízkopodlažními vozy s wifi připojením můžou určitě počítat pro jízdní řády, které začnou platit na sklonku roku 2018. Pikantní je, že výrobce vlaků patří do skupiny Škoda Transportation. S ní vede státní dopravce nesmírně citlivý soudní spor týkající se platnosti výroku arbitrážního soudu, který na podzim 2015 nařídil Českým drahám zaplatit Škodě v bitvě o pozdě dodané lokomotivy 1,2 miliardy korun.
Kuriózní je tento případ zejména v tom, že Škoda Transportation je jedním z klíčových dodavatelů státního železničního dopravce, což potvrzuje ostatně i tato velká zakázka.
„Tyto jednotky by měly být nasazeny na pravidelné spoje na podzim příštího roku a zaplatíme za ně zhruba miliardu korun. Pro spolufinancování jejich nákupu bychom rádi využili operační program OPD II s tím, že v tom případě budou nasazeny na linku Plzeň – Horažďovice,“ potvrdil informaci serveru Lidovky.cz mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Pro lepší pochopení: pokud se dopravci nepodaří získat na vlaky bruselskou dotaci, má nachystaný záložní plán, jak je zaplatit. „Máme připraven jiný model financování a tyto jednotky budou nasazeny v jiných krajích,“ uvedl mluvčí Joklík bez dalších podrobností.
Elektrické soupravy RegioPanter, které v objednané verzi měří 53 metrů, váží 103 tun a můžou jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, patří mezi nejčastěji používané vlaky ČD v krajích, dopravce jich vlastní několik desítek.
Tyto vlaky vyrábí Škoda buď ve třívozové nebo dvouvozové verzi. Delší exempláře jezdí jako osobní nebo spěšné vlaky na tratích v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém a Olomouckém kraji. Logicky musí jít vždy o elektrifikované tratě.
Dvouvozové RegioPantery pak vozí lidi v Jihočeském kraji a Moravskoslezském kraji. Nově tato verze – pravděpodobně – přibude na Plzeňsku.