Žaloba podaná 14. srpna žene k soudu hned tři státní instituce: České dráhy, Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstvo financí. Tedy původního a současného vlastníka nádraží a také resort, který ručí za závazky zmíněné SŽDC. Zároveň lze očekávat, že pokud by Grandi Stazioni u soudu neuspěla, může přijít na řadu mezinárodní arbitráž proti Česku.
Zjištění serveru Lidovky.cz potvrdily všechny tři žalované strany.
Italský šéf měl lístek na trajekt. Soud kvůli tomu odročil spor o hlavní nádraží |
„SŽDC nepovažuje uvedené žaloby za důvodné,“ uvedla Kateřina Šubová, mluvčí správců české železnice, kterým klíčové nádraží – spolu s dalšími zhruba 1500 železničními budovami – od loňského léta patří. Firma Grandi Stazioni měla za úkol vlakový terminál opravit a za to získala možnost vydělávat na pronájmech obchodů či restaurací. Působila tam celkem třináct let.
Byla to právě SŽDC, která loni v říjnu rozhodla o tom, že společnost jako nájemce hlavního nádraží skončí – navzdory původnímu příslibu prodloužení smlouvy o dalších 30 let. Důvody, proč se tak nestalo, byly dva. Italům skončil stávající kontrakt a podle SŽDC by bylo nutné vybrat v tendru nového nájemce, ne automaticky prodloužit smlouvu tomu stávajícímu. Grandi Stazioni navíc nestihla opravit historickou část nádraží, což byl jeden ze závazků. Rekonstrukce se dočkala jen část fasády a komerčně využitelná odbavovací hala.
Aktuální žaloba plní dřívější hrozby ze strany italského developera, který už krátce po „vyhoštění“ z hlavního nádraží spočítal své nároky na 1,2 miliardy. Má jít o peníze, které by vydělal v případě, že by na vlakovém terminálu nadále podnikal.
„Žádné nároky tvrzené ze strany Grandi Stazioni neuznáváme. Podrobnější vyjádření poskytneme soudu,“ sdělil Radek Joklík, mluvčí někdejšího majitele hlavního nádraží, Českých drah.
Lidovky.cz oslovily s žádostí o vyjádření i jednatele italské společnosti v Česku Andreu Odoardiho. Ten však na zaslaný dotaz nereagoval.
Podvod? Italy na hlavním nádraží v Praze bude řešit hospodářská kriminálka |
Ačkoliv je zřejmé, že společnost Grandi Stazioni nedodržela podmínky smlouvy – na opravu už jednou dostala od Českých drah odklad tři roky – nepanuje u žalovaných úplný klid. ČD a SŽDC ladí co nejužší spolupráci svých právnických týmů, aby byla jejich pozice co možná nejsilnější.
Mimo jiné proto, že jde v pořadí už o čtvrtou žalobu. Dvě se týkaly loňského převodu českých nádraží, jehož součástí byla i největší železniční stanice v zemi. Grandi Stazioni de facto zpochybnila jeho legitimitu, a tím pádem i to, že stanice patří SŽDC, která firmě neprodloužila nájemní smlouvu. O dvě žaloby jde proto, že historická Fantova budova a nová odbavovací hala jsou řešeny zvlášť.
Žaloba číslo tři podaná loni v listopadu se týkala nároku ve výši 776 milionů, které firma údajně prostavěla v rámci rekonstrukce hlavního nádraží.
Správci železnice na základě faktur a dalších dokumentů ovšem došli jen k částce 565 milionů a tu Italům vyplatili. Jedním z důvodů uhrazení výrazně nižší sumy bylo to, že si developer započetl i položku týkající se opravy nádraží v Karlových Varech.
Mimo jiné i kvůli tomu se SŽDC letos na jaře obrátila na Finanční správu a policii. Případ dostala na stůl pražská hospodářská kriminálka.
U tří zmíněných žalob už jsou na letošní podzim vyhlášena první stání. U té nejnovější ještě ne. „Grandi Stazioni zatím podle našich informací neuhradilo soudní poplatek, který je podmínkou projednání žaloby soudem,“ dodal mluvčí ČD Joklík.
ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ
|