Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekologická daň záleží na fiktivní hodnotě a je nespravedlivá

  10:25
PRAHA - Nedávno se mi do rukou dostala zajímavá čísla o značce Lamborghini. Během její téměř padesátileté historie vyrobila jen 22 tisíc automobilů, z nichž je pravidelně používána pouhá polovina.

Lamborghini foto: www.km77.com

Přitom ani auta, s nimiž se jezdí, nejsou používána příliš intenzivně. Vždyť průměrně tyto automobily najedou ročně méně než pět tisíc kilometrů.

Co z toho vyplývá? Počítejte se mnou. Za rok provozu ujede průměrné "Lambo" pět tisíc kilometrů. Při průměrné spotřebě 20 l/100 km to znamená celkovou spotřebu tisíc litrů paliva. Jejich spálením vznikne 23,8 kilogramu CO2 - to vše za rok používání.

Když vezmeme průměrné naftové evropské auto, které najede 16 tisíc kilometrů při spotřebě 6 litrů nafty na 100 km, prostým násobením zjistíme, že během stejného období z něj vyjde 25,1 kg CO2. Co z toho vyplývá? Kromě jiného i nesmyslnost stále omílaných, ale v mnoha zemích již platících daní založených na produkci CO2 vztažené k hodnotě normované spotřeby paliva v kombinovaném režimu.

Fakt, že v těchto daních nezáleží na skutečné produkci CO2 daným automobilem, ale na nějaké fiktivní hodnotě možného potenciálního "znečištění", ukazuje, že u těchto daní nejde ani tak o ekologii, jak je často propagováno, ale spíše o další příjem z provozování automobilů.

Vždyť proč má majitel Lamborghini platit tuto "ekologickou" daň až stonásobně vyšší, než řekněme řidič Golfu TDI, když během stejného období vyprodukuje prakticky stejně, nebo často i méně CO2? Když by tato daň měla být spravedlivá a závislá na skutečné produkci CO2, potom by musela být obsažena přímo v ceně paliva. Tam by ji navíc platily všechny stroje, které ho používají, a ne jen osobní automobily.

Zřejmá potíž je ale v tom, že právě do ceny paliva by se takováto "ekologická" daň aplikovala jen velmi obtížně, protože na zvýšení ceny benzinu je možné prohrát volby.

A navíc jak by se odůvodnilo, že z paliva se na daních platí už nyní přibližně polovina z jeho ceny? Cena benzinu a nafty se totiž tvoří samotnými náklady na jeho těžbu a distribuci, k nimž se ke každému litru přičte pevná částka 11,84 Kč spotřební daně a to celé se vynásobí 1,19, což je daň z přidané hodnoty.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...