Čtvrtek 12. prosince 2024, svátek má Simona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Evropa ztrácí zájem o nová auta

  10:17
Zájem o nákup nových osobních automobilů v Evropě klesá. Podle posledních údajů zveřejněných Evropským sdružením výrobců automobilů (ACEA) se od počátku letošního roku prodalo v průměru o necelá čtyři procenta méně nových vozů než loni.
Prodej aut - ilustrační foto.

Prodej aut - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

V České republice ale zatím k poklesu prodeje nedochází. V porovnání s minulým rokem naopak počet prodaných nových vozů vzrostl o 8,2 procenta. Podobně se dařilo i ostatním zemím z regionu - v Polsku stoupl počet aut o 9,1 procenta a v Maďarsku o 4,9 procenta.

„Otázkou zůstává, zda je to dlouhodobý, nebo krátkodobý trend. Každopádně pokud bude pokles prodeje nových vozů v Evropě pokračovat, dotkne se to jak zdejších výrobců automobilů, tak dodavatelů automobilových komponentů,“ řekl LN Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.

Nové auto až v lepších časech
Podle Šípka za klesajícím prodejem stojí především ekonomická recese západní Evropy, jejíž hospodářství letos vzrostlo o pouhé jedno procento. „Západoevropané tak koupi nového auta odkládají na lepší časy,“ konstatoval Šípek.

Uvozovky dolníO čtyři procenta méně aut než loni se zatím prodalo v Evropě. V České republice ale prodeje rostou.Uvozovky horní

S poklesem poptávky se ale již nyní musí vyrovnávat i mladoboleslavská Škoda Auto, která své výrobky exportuje do všech významných evropských zemí. Právě kvůli sníženému zájmu se rozhodla až do konce roku zrušit všechny naplánované mimořádné směny.

Přesto se škodovka budoucnosti neobává. „Drahé pohonné hmoty a obavy evropských zákazníků z dalšího vývoje ekonomiky jsou pochopitelně nepříjemnou skutečností. Škoda se dávno nesoustřeďuje pouze na Evropu, ale vyrábí i v Asii a automobily prodává do stovky zemí světa. Lépe se tak vyrovnáme s výkyvy poptávky na evropských trzích,“ uvedl Radek Špicar, ředitel vnějších vztahů Škody Auto.

Západní Evropa klesá, Střední roste
* v Evropě se od začátku roku prodalo v průměru o 3,9 % méně vozů než loni

* ve Španělsku zaznamenaly automobilky od začátku roku meziroční pokles prodeje o 21,1 % a v Itálii o 12 %

* v Česku se naopak prodalo o 8,2 % více aut než loni, v Polsku stoupl počet aut o 9,1 % a v Maďarsku o 4,9 %

* s poklesem poptávky se již nyní ale musí vyrovnávat také mladoboleslavská Škoda Auto, která se rozhodla zrušit všechny naplánované mimořádné směny až do konce letošního roku

Jeho slova potvrzuje i Šípek. „Zdejší automobilky vyvážejí vozy na všechny evropské trhy. To znamená, že pokud je jeden region na sestupu, druhý může být na vzestupu. A vzestup čeká především rozvíjející se trhy na východ od nás,“ domnívá se Šípek.

Střední a východní Evropu tak zatím tyto problémy netrápí, na rozdíl od jihu Evropy, kde mají nejvíce problémů s odbytem nových automobilů. Ve Španělsku zaznamenaly automobilky od začátku roku meziroční pokles prodeje dokonce o 21,1 % a v Itálii o 12 %.

Žádné budoucí problémy s odbytem svých vozů si rovněž nepřipouští nošovická automobilka Hyundai. „Propad prodeje trápí hlavně velká auta. U nás vyráběné Hyundai i30 patří do nižší střední třídy, takže současný pokles prodeje v Evropě se nás nijak nedotkne,“ řekl mluvčí nošovické továrny Petr Vaněk.

Největší problém tak čeká výrobce velkých automobilů s dieselovými motory. „Cena nafty oproti benzinu roste mnohem více,“ dodal Šípek. Budoucnost tak mají hlavně menší vozy.

Autor: