Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Facebook jde do reklamy

Média

Svůj nový model strategické spolupráce v Česku a v Polsku představili koncem minulého týdne Facebook a prodejce reklamního prostoru, společnost Arbomedia. Ohlasy na něj však nejsou jenom pozitivní.
Facebook, ilustrační foto

Facebook, ilustrační foto foto: Lidové noviny

"Sociální sítě mění podobu internetového světa, získávají stále větší pozornost uživatelů a berou si jejich čas. Za tím budou následovat i reklamní rozpočty. Kdo přijde jako první, bude mít proti ostatním obrovskou výhodu," uvedl minulý týden Tomáš Jankůj na tiskové konferenci představující oficiálně spolupráci obou firem na českém a polském trhu.

Interaktivní, sociální

Facebook uzavřel smlouvu s dceřinou firmou Arbomedia, společností Arbointeractive, která zajišťuje prodej a správu reklamního prostoru pro mediální agentury a velké klienty na internetu. Firmy budou moci inzerovat například pomocí prémiové pozice na hlavní stránce; reklamu zde bude mít jen jeden inzerent a bude moci oslovit téměř dva miliony uživatelů v Česku. Další možností je videoreklama nebo dotazníky mezi uživateli. "Nebavíme se tu o klasické displejové reklamě, ale o interaktivních formátech. Facebook se zaměřuje na reklamu úzce spjatou s uživateli. Sami se totiž rozhodují, zda a s jakou značkou budou komunikovat," řekl Marcin Wozniak z Arbomedia.

Jak je to s těmi čísly?

"Na začátku loňského roku byl Facebook v České republice mezi internetovými sociálními sítěmi na poslední příčce, dnes je jednička a ostatní tři lokální sociální sítě jej nepřesáhnou ani dohromady. Může se stát i platformou, která bude alternativou ke zdejšímu fenoménu, kterým je portál Seznam.cz. Češi na Facebooku stráví v průměru 27 minut, a to je velký prostor pro reklamu," uvedl Wozniak. Výhodou Facebooku podle něj je to, že bude možné najít konkrétní cílovou skupinu a na ni se zaměřit.

Wozniakova slova však byla záhy zpochybněna tím, že jeho srovnání síly jednotlivých portálů vycházelo ze statistik Google Trend. Ty se liší od čísel zveřejňovaných kontinuálním výzkumem Netmonitor, který je v oblasti nákupu reklamy na českém internetu chápán jako relevantní jednotná měna. V Netmonitoru se Facebook neobjevuje a podle informací z konference zástupci Facebooku o jeho zařazení do Netmonitoru zatím ani neuvažují.

Facebook byl založen v roce 2004 a stal se čtvrtým největším serverem na světě, měsíčně se na něj podívá 340 milionů lidí. V Česku počet uživatelů stále stoupá, loni v prosinci měl 1,84 milionů uživatelů, o zhruba 200 000 víc než v listopadu. "Téměř dva miliony uživatelů Facebooku v Česku mě hodně překvapily, protože v Polsku má jen jeden a půl milionu uživatelů při čtyřikrát větším počtu obyvatel. Měsíční nárůst uživatelů připojených na Facebook činí v Česku téměř deset procent, což je jeden z největších nárůstů v Evropě. Potenciál této sítě je tady obrovský," dodal Wozniak.

Úžasnost berme s rezervou

Podle Marka Cowana z Facebooku, zodpovědného za trhy v regionu Afriky a střední a východní Evropy (EMEA), je nyní Česká republika z hlediska počtu uživatelů připojených k Facebooku 32. největší zemí na světě. "Devětapadesát procent uživatelů Facebooku se na něj vydává každodenně, 84 procent jednou týdně. Deset procent lidí se na Facebook dívá i přes mobilní telefon, což je pro nás úžasné, protože lidé připojení k Facebooku přes mobil bývají dvakrát aktivnější a sdílejí více materiálů," tvrdil Cowan. A podle Blaka Chandleeho, viceprezidenta a obchodního ředitele Facebooku pro oblast Evropy, Středního východu a Afriky, by uživatelé Facebooku v případě, že by Facebook byla země, vytvořili svým počtem čtvrtý nejlidnatější stát. Umísťování reklamy na Facebook označili jeho zástupci za obecný trend. "Coca-Cola i Unilever se rozhodly opustit mikrostránky a na globální úrovni umístit reklamu na sociální sítě," uvedl mimo jiné Chandlee. To však pro LN mluvčí obou společností zpochybnili.

"O ničem takovém jsme neslyšeli. Mikrostránky pro nás v komunikaci se spotřebiteli zůstanou i nadále důležitým komunikačním kanálem," řekla LN mluvčí Unileveru Andrea Jandová.

"Sociální sítě jsou pro nás velice důležité. Většina našich současných projektů má proto své profily na Facebooku, Twitteru nebo jsou k vidění na Youtube. Aktivity na sociálních sítích však nenahrazují klasické webstránky nebo mikrostránky. Každé z těchto médií nám přináší něco specifického," sdělila LN i PR manažerka Coca-Coly Zuzana Svobodová.

Na otázku, zda Facebook vytvoří pro střední a východní Evropu samostatné zastoupení, Chandlee odpověděl, že firma chce nejdřív pochopit, jaká je na zdejších trzích poptávka. "Ještě před dvěma lety jsme měli v Evropě jen jednoho zaměstnance v Londýně. Dnes už máme zastoupení nejen tam, ale i v Dublinu, Paříži, Miláně i v Hamburku. Ale jsme pořád mladá, fiskálně omezená firma. Nemůžeme hned umístit lidi do každé země, v níž chceme podnikat, mohlo by to být i z hlediska daňové zátěže neúnosné břemeno. Chceme nejdřív zjistit, jak zareaguje trh."

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...