21. září 2009 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

19 000 výpovědí. To je krize v českém autoprůmyslu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 89Diskuse
Krize průmyslu v České republice zasáhla především automobilový průmysl. Pocítila to i mladoboleslavská Škoda. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Krize průmyslu v České republice zasáhla především automobilový průmysl. Pocítila to i mladoboleslavská Škoda. | foto: ČTK

PRAHA Dopady hospodářské krize v tuzemsku je možné nejlépe pozorovat na automobilovém průmyslu, který je v Česku dominantní. Za poslední rok zde ztratilo zaměstnání kvůli ekonomické recesi 19 tisíc lidí. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Z 19 tisíc propuštěných pracovníků bylo 11 tisíc kmenových zaměstnanců, osm tisíc tvořili agenturní pracovníci. Počet zaměstnanců v autoprůmyslu tak podle údajů sdružení poklesl na 109 500.

To podle prezidenta sdružení Martina Jahna není zas tak špatný výsledek. Český autoprůmysl se podle něj s krizí vypořádal ještě docela dobře. "Škoda Auto, TPCA a Hyundai i dodavatelé výrazně profitovali z evropského šrotovného, a proto ten dopad včetně propouštění nebyl tak tragický, jak se původně očekávalo," řekl Jahn.

Většině firem se podle něj povedlo vyrovnat výpadky výroby ze začátku roku snižováním nákladů a nikoliv jen propouštěním.

I přes šrotovné, které letos zavedlo 12 evropských zemí, se výroba osobních aut v Česku snížila v prvním pololetí o 11 procent. Celkem bylo vyrobeno 470 667 vozidel. Největší tuzemský výrobce Škoda Auto od ledna do června vyrobil 245 714 vozů, což je o 30 procent méně než ve stejném období loni. Škoda ale částečně čerpala z loňských zásob, a její prodej proto klesl jen o desetinu na 329 641 aut.

Zatímco výrobu vozidel ekonomická recese kvůli evropskému šrotovnému tolik nezasáhla, horší to bude s hospodařením výrobců aut. "Tržby tuzemských automobilek by letos měly klesnout až o desetinu. Všechny značky snížily ceny, zavedly akční modely, a proto na tom s tržbami nebudeme tak dobře jako s prodeji," uvedl Martin Jahn.

Nejpozitivnější vliv mělo na český autoprůmysl zavedení šrotovného v Německu a na Slovensku, to je ale již vyčerpáno. Přes náznaky oživení tak automobilky očekávají další dva těžké roky.

Více informací si přečtěte v pondělním vydání deníku

šalRadek Šalanda
  • 89Diskuse