12. srpna 2018 12:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Bankovní skupina UniCredit již neinzeruje na Facebooku. Z etických důvodů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
UniCredit Bank v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy UniCredit Bank v Praze. | foto: Shutterstock

PRAHA Sociální síť Facebook stíhají skandály z minulosti, kvůli kterým na ní přestala inzerovat například italská bankovní skupina UniCredit. Omezení se přitom týká i Česka. „Ke konci března se skupina UniCredit rozhodla do odvolání zastavit veškerou placenou reklamu na Facebooku,“ sdělil LN šéf komunikace UniCredit Bank pro Česko a Slovensko Petr Plocek.

Rozhodnutí souvisí se skandálem společnosti Cambridge Analytica, kdy asi v polovině března vyšlo najevo, že tato společnost zneužila údaje z desítek milionů facebookových účtů ve volebních kampaních, včetně prezidentské kampaně Donalda Trumpa. Byla to přitom sociální síť, která nedokázala zneužití dat zabránit.

Šéf italské skupiny Jean Pierre Mustier pak v úterý uvedl, že se sociální síť nechová eticky. „Nebudeme ji využívat do té doby, než bude mít řádné etické standardy,“ uvedl. Podobně se pak pustil do sociální sítě tento týden i bývalý šéf americké investiční banky Goldman Sachs Gary Cohn. Ten její chování označil za eticky horší než bylo jednání bank před vypuknutím krize v roce 2008.

UniCredit není jediná. V březnu začala reklamu na FB bojkotovat i německá Commerzbank. „Ochrana značky a dat je pro nás velmi důležitá,“ vysvětloval tehdy šéf obchodní strategie Commerzbank Uwe Hellmann. Dlouho jí to ale nevydrželo. Po měsíci se totiž k inzerování na Facebooku vrátila. Prý ji uspokojila diskuse se zástupci sítě.

Ostatní banky v Česku na Facebooku zůstanou

Navíc rozhodnutí Commerzbank neplatilo pro dceřiné společnosti, jako například polskou mBank, která působí i u nás. „MBank má svou vlastní marketingovou politiku. Reklama na sociálních sítích včetně Facebooku je v souladu s touto politikou. Samozřejmě vždy očekáváme od svých partnerů, že jejich počínání bude v souladu s příslušnou legislativou a pravidly pro ochranu příslušných údajů včetně osobních,“ uvedl mluvčí mBank Pavel Vlček.

Facebook chce bankovní údaje

  •  Sociální síť Facebook požádala banky, jako je JPMorgan Chase, Wells Fargo, Citigroup či U.S. Bancorp, aby s ní sdílely transakční data svých klientů.
  • Facebook totiž chce umožnit ovládat osobní finance přes svoji aplikaci Messenger.
  • Jde například o výši zůstatku na účtu, nebo kde lidé nakupují a za co utrácí.
  • Skrze Messenger by rád klienty informoval o pohybech na účtu včetně podezřelých transakcí.

Ani ostatní tuzemské banky se spoluprací se sociální sítí nepřestaly a ani o tom nepřemýšlí. „V tuto chvíli o ukončení inzertní spolupráce s Facebookem neuvažujeme. Ochrana dat našich klientů je pro nás nejvyšší prioritou a Facebooku samozřejmě neposkytujeme žádná osobní data svých klientů,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. „Raiffeisenbank své aktivity na sociálních sítích neutlumuje. S klienty komunikujeme jak prostřednictvím bankovního profilu, tak využíváme možnosti inzerce,“ uvádí její mluvčí Petra Kopecká.

Kromě bank ale bojkotovaly inzerci na Facebooku další společnosti. Například v březnu oznámila pozastavení placené reklamy společnost Mozilla, která stojí za webovým vyhledávačem Firefox. Rovněž tím vyhrožovala i společnost Unilever, která se zabývá výrobou potravin a věcí pro domácnost, či výrobce elektronických zařízení Sonos. Posledně jmenované firmě však podle listu The Guardian vydrželo stažení inzerce jen týden.

Z pohledu samotného Facebooku jde především o reputační problém než o přímé finanční dopady.Výdaje na reklamu společností, jako je třeba Commerzbank, se na této síti totiž pohybují v řádech milionů eur ročně. Jen tržby Facebooku za loňský rok ale překonaly částku přes 40 miliard dolarů.

  • 0Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!