Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Boeing po problému s motorem doporučil nepoužívat některá jejich letadla, řeší se příčiny nehody

Letadlu United Airlines krátce po startu z letiště v Denveru začal hořet jeden z motorů. foto: Reuters

Washington/Tokio/Paříž - Americký výrobce letadel Boeing doporučil aerolinkám, aby zatím nepoužívaly stroje Boeing 777 se stejným typem motoru, jaký v sobotu způsobil potíže jednomu z letadel ve Spojených státech. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil mimořádnou kontrolu uvedených letadel a některé aerolinky provoz těchto boeingů samy zastavily. Informace o příčinách nehody si v pondělí vyžádala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
  19:58

Britský Úřad pro civilní letectví (CAA) dočasně zapověděl strojům s dotyčným motorem britský vzdušný prostor. Jejich provoz zakázala domácím aerolinkám japonská vláda.

‚Hořící motory jsou problém.‘ Úřad nařídil kontrolu Boeingů 777, v aktivním provozu je 69 exemplářů

Boeingu 777 společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu v Denveru začal hořet pravý motor. Letadlo s 241 lidmi na palubě se vrátilo bezpečně na letiště, před rodinný dům na předměstí ale dopadl kus motoru. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Stroj byl osazen motory Pratt & Whitney 4000.

Boeingu United Airlines začal hořet motor, velký kus spadl do rezidenční čtvrti.
Kus z letadla United Airlines.

FAA oznámil, že nařízená inspekce patrně povede k tomu, že uvedené stroje budou muset být na čas odstaveny. Experti úřadu po incidentu prošli dostupná bezpečnostní data a došli k závěru, že je nutná častější kontrola lopatek v motoru. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zjistil, že při nehodě byl poškozen jen motor, poškození ostatních částí letadla bylo minimální.

Agentura EASA informovala, že incident ze soboty, kdy nákladnímu letadlu Boeing 747-400 odpadly nad Nizozemskem kusy hořícího motoru, s problémem motoru starších letadel 777 nesouvisí. Třebaže jsou oba stroje osazeny stejným motorem, ten je v případě Boeingu 777 speciálně upraven. Incidenty podle EASA nevykazují žádnou podobnost.

Výrobce motoru Pratt & Whitney v tiskové zprávě sdělil, že vyčlenil tým expertů, který bude spolupracovat s vyšetřovateli. Zabývají se i návrhem, zda nezkrátit interval prohlídek částí motoru. Pratt & Whitney je součástí koncernu Raytheon Technologies a jedním ze tří výrobců motorů původně zapojených do výroby letadel 777.

Společnost United Airlines uvedla, že svých 24 letadel Boeing 777 osazených zmíněným typem motoru postavila mimo provoz. Žádná jiná letecká společnost v USA stejný typ letadel nepoužívá. Totožný typ ale mají ve flotile i letecké společnosti v Japonsku nebo Jižní Koreji. Japonské úřady nařídily provoz letadel s motory Pratt & Whitney 4000 zastavit. Japonské aerolinky Japan Airlines provozují 13 těchto strojů, aerolinky ANA Holdings pak 19. Japan Airlines v prosinci měly problém s letadlem, jemuž správně nefungoval levý motor.

Zastavit všech 69 letadel

Boeing v prohlášení uvedl, že vzhledem k vyšetřování zatím doporučuje zastavit provoz všech 69 letadel, která jsou osazena motory Pratt & Whitney 4000-112 a která jsou po světě v aktivní službě. Dalších 59 letadel tohoto typu a se stejným motorem je v hangárech. Kvůli pandemii je totiž letecká doprava stále výrazně omezena.

Obří kus motoru spadl z boeingu před dveře domku v Denveru. Letecké díly ‚pršely‘ i v Nizozemsku

Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.

Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.

Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...