3. srpna 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi hledají způsob, jak se zchladit. Jako první kupují malé větráčky a slunečníky, až potom klimatizaci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Klimatizace, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Klimatizace, ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Specializovaní prodejci a také e-shopy v posledních dnech zažívají v souvislosti s tropy žně. Ventilátory, klimatizace, slunečníky či výrobníky zmrzliny jdou na dračku. Tržby e-shopu Mall.cz rostou díky tropickému počasí až o 200 %. Nejdříve podle prodejců zákazníci nakupují co nejlevnější zboží, které jim pomůže překonat extrémní počasí. Klimatizaci si většina pořizuje až při dlouhodobějším horku.

Češi během nárazových tropů jako první nakupují prakticky cokoliv, co je ochladí. Podle mluvčího e-shopu Mall.cz Jana Řezáče zákazníci nejdříve sahají po nejlevnějším zboží. Mezi takové produkty patří například formičky na nanuky, menší venkovní bazény, slunečníky, markýzy, nebo třeba i výrobníky zmrzliny či ledové tříště.

„V posledních dnech jsou populární také přídavné USB ventilátory, které se připojí k notebooku, mobilu nebo k power bance,“ sdělila Patricie Šedivá, mluvčí Alzy. Tyto ventilátory jsou praktické díky malým rozměrům a navíc se dají pořídit levně.

Pro koupi klimatizace se většina rozhodne až při dlouhodobějším vedru. Samotné rozhodování, zda je pořízení klimatizace dobrou volbou, je také delší než u větráků. Klimatizace v posledních letech ale větráky překonává. „Oproti minulým obdobím se zákazníci odklánějí od ventilátorů právě ke klimatizacím a ochlazovačům, byť ventilátor pořád zůstává prvotním nákupním impulsem ve chvíli, kdy udeří vedra,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí Mallu.

Letošní léto klimatizacím přeje

Prodej mobilních klimatizací a ventilátorů je letos v meziročním srovnání o 30 procent vyšší, ukazují to údaje srovnávače cen Heureka.cz. „Krátkodobě se na vrchol prodejů dostávají malé přenosné klimatizace za pár stovek korun. Po zkušenostech s předchozími léty však dlouhodobě u Čechů vítězí větší klimatizace s vyšším výkonem řádově za jednotky tisíc korun,“ uvedla manažerka firmy Alexandra Čermáková.

„Zaznamenáváme markantní nárůst zájmu o ventilátory a klimatizace. Prodávají se po stovkách kusů denně,“ potvrdila velký zájem Patricie Šedivá, mluvčí e-shopu Alza.cz.

Konkrétně Alza má momentálně nabídku ventilátorů značně omezenou. Řada ventilátoru je vyprodaných, pokud nějaké zbývají, tak se jedná maximálně o desítky kusů. Na e-shopu Alza.cz byly ve středu odpoledne vyprodané taky nejběžnější mobilní klimatizace v ceně do 12 000 korun. Montéři klimatizací pracují přesčas, aby nasytili poptávku.

Výrazný zájem o klimatizace potvrzuje i  fakt, že jen za posledních 14 dní vzrostlo ve srovnání se zbytkem roku vyhledávání zboží v kategorii klimatizace o 500 procent. Novinkou na trhu jsou pak ochlazovače vzduchu, které ve vyhledávání přeskočily loňskou jedničku, domácí ventilátory. Hledanost tohoto zboží stoupla o 315 procent. 

Podle společnosti ait-česko, která je v Česku největším distributorem klimatizací Samsung, se v tomto období každoročně zvyšuje zájem o klimatizace u domácností i firem. „V ČR je téměř 60 procent firem, které stále nemají klimatizaci. Domácnosti jsou na tom podobně,“ uvedl František Plachý z obchodního oddělení firmy.

Růžový plameňák neochladí, i přesto je v oblibě

Letošní hitem léta je nafukovací plameňák do bazénu, který se prodává se stoupající teplotou čím dál častěji. Alza jenom během července prodala několik stovek kusů. Další zajímavostí jsou elektrická vozítka pro děti. Ty se momentálně těší rovněž velkému zájmu. „Malým dětem se v takovém vedru už nechce nejspíš chodit, vánek při jízdě je tak alespoň osvěží,“ dodala Šedivá.

pkPatrik Kozlík
  • 2Diskuse




Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.