30. září 2013 8:47, aktualizováno  9:16 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Coca-Cola už není nejcennější značkou. Předstihli ji giganti Apple a Google

Obchod Apple v Mnichově. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Obchod Apple v Mnichově. | foto: Reuters

Coca-Cola přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočili dva američtí technologičtí giganti, Apple a Google.

Coca-Cola přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočili dva američtí technologičtí giganti, Apple a Google.

Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické firmy, a to IBM a Microsoft.

Ceny v řádech milionů dolarů

Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD (1,9 bilionu Kč). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.

Mezi největší skokany se letos zařadili Facebook a Google. Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.

Mimo Ameriku vede Samsung

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung, který je na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, která ale zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 procent. Nokia se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.

Průzkum Interbrandu

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet. Nejvíce je v žebříčku automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět jsou značky elektroniky. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb. Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře dopadla Nokia.

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, které jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Deset nejcennějších značek podle Interbrandu:
PořadíZnačkaHodnota
1.Apple98,32
2.Google93,29
3.Coco-Cola79,21
4.IBM78,81
5.Microsoft59,55
6.GE46,95
7.McDonald's41,99
8.Samsung39,61
9.Intel37,26
10.Toyota35,35
Lidovky.cz, ČTK

NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?
NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?

Jaké léky s sebou berete na dovolenou pro děti?