Oprava stála 110 milionů korun, řekla ČTK mluvčí firmy Růžena Martínková.
Rypadlo z roku 1981 patří mezi rypadla, která jsou určená především ke skrývce, tedy k odhrabávání zeminy nad uhelnými ložisky, i když občas samo těží i uhlí. Jeho délka se různí podle pracovního režimu a může dosáhnout až ke 150 metrům, výška se potom blíží až k 50 metrům.
Sílné jako lokomotivaRypadla typu KU800 jsou zároveň vůbec nejvýkonnějšími rypadly v českých dolech, udává se u nich výkon 5000 kilowattů, tedy zhruba stejně jako u nejsilnějších elektrických lokomotiv. Czech Coal má dvě podobná rypadla i na lomu ČSA, k nim bývá zpravidla stejný počet uhelných rypadel. |
Právě výložník byl jednou z klíčových součástek, které se při opravě měnily. "Byla to zřejmě největší výzva na celé opravě," řekl dnes novinářům Vít Handl z Krušnohorských strojíren Komořany, které opravu prováděly.
Kráčející kolos vydrží dalších 20 let
Původní pětasedmdesátimetrový byl snesen a nahrazen devadesátimetrovým z druhého stroje, který bude v příštích letech odstavený a vrátí se do provozu v dalších letech, aby důl kolem roku 2045 dotěžil. Oba stroje se ještě potkají v provozu kolem roku 2030.
Fotogalerie: |
Generálka trvala asi 4,5 měsíce a stála 110 milionů korun. Krom výměny výložníku se měnily převodové skříně a transformátory, opravy se dočkala i hydraulika, která stroj zvedá. Rypadlo se totiž po dole přemisťuje jakýmsi kráčením, při nemž se posouvá po svých podpěrách. Každý krok měří asi tři metry.
"Obvyklá rychlost posunu je asi 15 metrů za den," řekl ČTK vedoucí řidič rypadla Jaroslav Fousek. Na opravu "šel" ovšem stroj rychleji, potřebných 400 metrů mu trvalo asi čtyři hodiny.