14. dubna 2015 19:41 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Jančura zažaloval České dráhy. Chce, ať vrátí sedm miliard

Radim Jančura, majitel Student Agency | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Radim Jančura, majitel Student Agency | foto: Lidové noviny

PRAHA Majitel soukromé společnosti RegioJet Radim Jančura zažaloval České dráhy kvůli údajné nedovolené státní podpoře. Požaduje, aby dopravce státu vrátil 7 miliard korun. O tuto částku byl údajně nadhodnocen majetek, takzvaná mrtvá dopravní cesta, který v roce 2008 převedly České dráhy na státní Správu železniční dopravní cesty za celkových 12 miliard korun.

Oprávněnost žaloby podnikatel dokládá pěticí posudků, kterou si nechal zpracovat. Společnost RegioJet o tom v úterý informovala v tiskové zprávě. České dráhy pokládají Jančurovo tvrzení za neopodstatněné. „České dráhy postupují s péčí řádného hospodáře a v souladu s platnými právními předpisy,“ reagovaly na oznámení majitele RegioJetu.

V roce 2008 dráhy na správce kolejí převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. „Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Takzvaná živá dopravní cesta tvořená zaměstnanci, například výpravčí, signalisté nebo závoráři, byla na správu železnic převedena o tři roky později.

„Pokud by chtěly České dráhy tento majetek prodat běžně na trhu, nezískaly by za něj ani polovinu toho, co nakonec dostaly od státu,“ uvedl Jančura, jehož společnost drahám konkuruje na trase mezi Prahou, Ostravou a slovenskými Košicemi. Podle něj šlo většinou o bezcenné pozemky, komerčně nevyužitelné budovy, v mnoha případech dokonce o ruiny.

Současný spor není jediný

Podle Jančury převáděný majetek nadhodnotila společnost PricewaterhouseCoopers, která znalecký posudek vytvořila těsně před převodem a navíc až poté, co stát na převod majetku vyčlenil právě dvanáct miliard korun. „Znalec nereflektoval předpisy upravující poskytování veřejné podpory a neprovedl ocenění podle toho, za jakou tržní cenu by bylo majetek skutečně možné prodat,“ uvedla ve zprávě společnost RegioJet patřící do skupiny Student Agency.

Aktuální spor není jediný, který majitel žlutých vlaků a autobusů proti Českým drahám vede. Dlouhodobě kritizuje chystaný převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty, který rovněž označuje za nedovolenou státní podporu a požaduje, aby je státní dopravce další státní organizaci předal bezúplatně. České dráhy to ale odmítají, podle nich by porušily povinnost spravovat vlastní majetek s péčí řádného hospodáře.

Stejnou stížnost na nedovolenou podporu při převodu takzvané mrtvé dopravní cesty adresoval Jančura už v roce 2010 Evropské komisi. Ta ale po dvou letech šetření zastavila s tím, že pro pokračování šetření nedostala dostatek informací.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz