21. února 2015 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Lego předjelo Ferrari. Kraluje nejvlivnějším značkám světa

Film Lego příběh. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Film Lego příběh. | foto: Warner Bros

PRAHA Sedm let už čekají v F1 na titul. Loni stáj nevyhrála jediný závod a jen jednou stál její jezdec na stupních vítězů. A k tomu ještě firma zažila zemětřesení, když v září po 23 letech skončil v jejím čele prezident Luca di Montezemolo.

Tohle natolik oslabilo Ferrari, že už není v nejnovějším vydání britské konzultační společnosti Brand Finance tou nejsilnější – chcete-li nejvlivnější – značkou světa, jak tomu bylo před rokem. 

NEJSILNĚJŠÍ ZNAČKY 2014

Údaje v tabulce uvádí odvětví, sídlo firmy, sílu značky (index 100) a její cenu (v miliardách dolarů)

  1. Lego - hračky, Dánsko (93,4; 3,89)
  2. PWC - poradenské služby, (USA 91,8 17,33) 
  3. Red Bull - nápoje, Rakousko (91,1 7,39) 
  4. McKinsey - poradenské služby, (USA 90,1 4,13)
  5. Unilever - potraviny, V. Británie (90,1 4,84) 
  6. L’Oreal - kosmetika, Francie (89,7 12,48) 
  7. Burberry - módní doplňky, V. Británie (89,7 4,61) 
  8. Rolex - módní doplňky,  Švýcarsko (89,7 5,49) 
  9. Ferrari - automobily, Itálie (89,6 4,75) 
  10. Nike - módní doplňky, USA (89,6 24,11)

Zdroj: Brand Finance


Kdo patří do top ten Teď je Ferrari „až“ deváté a naopak číslem jedna je dánské Lego, které představovat asi netřeba. Každoroční žebříček posuzuje především věci, jako je znalost značky, věrnost zákazníků, propagace, firemní pověst či spokojenost zaměstnanců. 

V nejlepší desítce pak najdete třeba ještě výrobce nápojů Red Bull (3.), kosmetickou firmu L’Oreal (6.) či oděvní společnost Nike (10.). 

Proč ale uspělo právě Lego? A proč naopak přišel takový „pád“ Ferrari? „Za úspěchem Lega stojí příběh. Skutečnost, že míří na obě pohlaví, děti si s ním chtějí hrát a u rodičů vyvolává nostalgii,“ míní manažer Robert Haigh z Brand Finance. 

„Ferrari ve formuli 1 upadá od konce éry Michaela Schumachera, ale definitivně jako tým dopadlo na dno loni,“ dodává. 

Spasí Ferrari další Němec?

No, Schumacher z Ferrari odešel už v roce 2006, a tak je poněkud podivné, že ještě za rok 2013 byla italská automobilka v čele zmíněného žebříčku. 

Zásadnější vliv na propad tak bude mít jiný faktor. Zatímco Lego těží z toho, že je pro všechny, tak Ferrari, které teď taky má být (skoro) pro všechny, na to doplácí. 

Sergio Marchionne, nový prezident firmy, se rozhodl zvýšit prodeje Ferrari až o deset tisíc vozů ročně. Což kritizuje i manažer Brand Finance Robert Haigh. „Lidi už Ferrari nevnímají tak exkluzivně jako dřív.“ poznamenává manažer. 

Zároveň ale hned přidá čísla, která jsou s jeho slovy trochu v rozporu: „Hodnota značky (Ferrari) loni stoupla o 18 procent na 4,7 miliardy dolarů. Nová strategie nejspíš způsobí krátkodobé navýšení hodnoty, ale z dlouhodobého hlediska spíš ublíží.“

I když... Třeba Ferrari zase spasí jeden Němec. V kokpitu F1 teď za italskou značku bude nově jezdit Sebastian Vettel.

Robert Sára

Najdete na Lidovky.cz