Meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v dubnu reálně snížily o 2,1 procenta.
ČTĚTE TAKÉ: |
"Spotřebitelé v dubnu výrazně přivřeli své peněženky. Jako oblasti úspor ve výdajích vyhodnotili převážně dopravu a stravování," komentoval data analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Propad maloobchodu je dalším signálem v řadě, že se ztráta dynamiky české ekonomiky na začátku druhého kvartálu prohloubila. "Dnem recese jsme zřejmě dosud neprošli," dodal.
Firmy šetří, což se projevuje na mzdách
Kombinace faktorů, které nyní doléhají na firmy i domácnosti, je skutečně silná, doplnil analytika Patria Finance David Marek. Z eurozóny přichází znepokojivé informace o možnosti rozpadu měnové unie. Vláda ordinuje úsporné balíčky, stoupá DPH, rostou spotřební daně. Firmy šetří a projevuje se to na vývoji mezd. Do toho přišly rekordně vysoké ceny pohonných hmot.
Nečekaně výrazný pokles maloobchodních tržeb je podle něj pro ČNB dalším signálem k možnému snížení úrokových sazeb.
Lidé chodí méně do restaurací
Šetření je podle analytika Home Creditu Michala Kozuba teď v kurzu dokonce i pro ty, kteří si nemusejí utahovat opasky. A tak obchodníci marně čekají na zákazníky. Šetření na jídle necítí jen prodejci potravin, ale i restauratéři, kterým se nepodařilo zvrátit řadu jedenácti poklesů za sebou.
Běžní lidé chodí již méně na večeře do restaurací. Pomoct by ale prý mohlo letošní sportovní léto. Mistrovství ve fotbale a olympiáda by mohly přitáhnout do hospod a restaurací nové zákazníky, a zvednout tím tržby, podotkl.
Tržby z prodeje potravin klesly dvanáctý měsíc po sobě, a to o šest procent v nespecializovaných a o 3,5 procenta ve specializovaných prodejnách. Pokles tržeb však zaznamenal po šestiměsíčním růstu také prodej nepotravinářského zboží. Nejvýrazněji, o 7,9 procenta, klesly tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží.
Internetoví prodejci si nestěžují
Oživil se naopak prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby s růstem o 9,6 procenta. Dařilo se s růstem 5,9 procenta i nadále prodeji počítačů a komunikačních zařízení, o 3,9 procenta pokračoval růst prodeje oděvů a obuvi a o 3,7 procenta farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku bez vlivu DPH činil 101,3 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.