8. října 2009 10:14, aktualizováno  17:54 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Měl jsem se líp učit, nosili na tričkách romští dělníci. Teď se cítí zneužiti

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 192Diskuse
Romové v centru Prahy se zapojili do reklmaní kampaně na podporu vzdělanosti. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Romové v centru Prahy se zapojili do reklmaní kampaně na podporu vzdělanosti. | foto: www.underline.cz

PRAHA Romové v centru Prahy se zapojili do reklamní kampaně na podporu vzdělanosti. Za pivo a cigarety nosí při opravě chodníku na Václavském náměstí žluté tričko s nápisem: "Měl jsem se líp učit." Informaci přinesl server Novinky.cz. Na zprávu vzápětí reagoval server Romea.cz, který uvedl, že dotyční Romové se cítí zneužiti a po nafocení kampaně trička okamžitě sundali.

Reklamu si zadal server skoly.cz, dělníci jsou pak zaměstnaní u firmy Šlehofer. "Vůbec jim to nevadí, stejně to nejsou žádní inteligenti," řekl Právu majitel firmy František Šlehofer, který dělníky zaměstnává. Sám prý žluté triko s nápisem nosí. 

Co na to ministr Michael Kocáb

Kocáb považuje reklamu za cynickou a vypočítavou. Podle Kocába taková reklama prohlubuje degradující stereotyp o nevzdělaném Romovi.

Způsob, jakým tento zprostředkovatelský portál seriozních vzdělávacích ústavů vede svou reklamní kampaň, je v protikladu s etikou vzdělávání, která by rozhodně neměla společnost vést k netoleranci a xenofobii," prohlásil Kocáb.

Podle Kocába je kampaň urážlivá také v dalším ohledu. "Poukazovat na práci dělníka jako na profesi degradující je urážkou tohoto povolání a hlavně prohloubením dalšího stereotypu - dělník nemusí mít nutně nízké vzdělání nebo být nevzdělatelný," míní Kocáb.

Na dotaz, zda si nepřipadají trapně, řekli, že jim nápisy nevadí. "My jsme ale do školy chodili," dodali. "Ráno nám rozdali trička a řekli nám, abychom si je vzali, tak je máme na sobě. Je to jen na dva dny," vysvětlil Novinkám.cz dělník od slovenského Prešova.

S opačným názorem však vzápětí přišel server Romea.cz. Samotní dělníci podle serveru nadšení majitele firmy Šlehofera nesdílejí. "Mrzí nás, že nás využili k takové kampani. Je to ostuda," uvedl pro Romea.cz jeden z dělníků. "Fotili si nás lidi z aut, nahrávali si nás na mobily, je to ponižující," uvedl další.

Ve čtvrtek ráno ležela trička s nápisy poházená na chodníku a dělníci si je již údajně na sebe nehodlají vzít.

Neetické to není
"Pokud to jim samotným nevadí, nespatřuji v tom nic protizákonného ani neetického," zhodnotil kampaň pro server Lidovky.cz advokát specializující se na marketingové a mediální právo Filip Winter.

Na projektu se podílí agentura Underline. Její jednatel Marek Řídký v tiskové zprávě uvedl, že zaměstnanci s tímto svým využitím souhlasili. Tento netradiční způsob má prý nahradit běžné billboardy či jiné venkovní plochy. Za ty by však musel někdo platit, zatímco dělníci za nošení triček nedostanou ani korunu.

Reakce Pražanů jsou podle Práva spíše pozitivní. "Když ale budou všichni jen studovat, kdo pak bude kopat?" odtušil asi šedesátiletý muž procházející kolem party v tričkách. "To jsou asi vězni," domnívala se opodál stojící žena středních let.

Lidovky.cz, Petra Kyjonková
  • 192Diskuse