Podle lidí z oboru klesají objemy zakázek kvůli nepřipraveným projektům v dopravní infrastruktuře. Brzdí je údajně také legislativní překážky pro soukromé investory. Alespoň stavebních povolení vydaly úřady více.
O neveselé statistice v pondělí informoval Český statistický úřad.
Plány na ‚spící‘ dálnici z Brna do Vídně se pohnou na podzim, slíbil Ťok |
Po očištění od sezonních vlivů byla stavební produkce v červnu meziměsíčně nižší o 3,9 procenta. Produkce v pozemním stavitelství byla proti loňskému červnu nižší o 9,6 procenta, v inženýrském o 18,3 procenta. Stavebníci zahájili ve sledovaném měsíci stavbu 2078 bytů, což bylo o 38 procent méně než o rok dříve. Počet dokončených bytů se meziročně snížil o 3,5 procenta na 1960.
Stavebních povolení však vydaly úřady o 10,1 procenta více než loni v červnu, tedy 8167. Orientační hodnota těchto staveb nicméně klesla o 2,4 procenta na 23,4 miliardy korun.
Skončila dotační jízda
Důvody poklesu zakázek v oboru jsou podle oslovených expertů jsou mimo jiné i ve vysoké srovnávací základně z loňského roku a nutnost nových posudků vlivu na životní prostředí (EIA) u některých velkých dopravních staveb.
„Ačkoliv ekonomika pokračuje v růstu, ve stavebnictví je to přesně obráceně. Chybí zakázky, a to jak od privátního, tak veřejného sektoru. Růst, který obor zažíval díky dočerpávání peněz z fondů EU, neměl dlouhého trvání,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Odvětví podle něj narazilo na nepřipravenost projektů, která mu brání v dalším vzestupu.
PRŮMYSL BRZDÍ
|
Produkce v pozemním stavitelství v červnu meziročně klesla o 9,6 procenta, v inženýrském propadla o 18,3 procenta. „To je nejhlubší propad od dubna 2013, kdy česká ekonomika procházela recesí,“ doplnil hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda. Připomněl, že loni v červnu vzrostlo inženýrské stavebnictví téměř o třetinu, srovnávací základna je tak velmi vysoká.
Podle generálního ředitele developerské společnosti Ekospol Evžena Korce je hlavním důvodem poklesu „nepřátelská legislativa“. „Připravit větší bytový dům a získat všechna povolení trvá i více než pět let. U velkých liniových staveb, jako jsou například dálnice nebo železnice, trvá příprava ještě mnohem déle,“ upozornil.
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš poukázal i na výrazný propad veřejných zakázek. „Do konce července klesly o 39 procent. Podílí se na tom jak vládní, tak komunální sektor. Není divu, že pokračuje pokles stavu pracovníků, což je v plné sezoně nebývalé a nevěstí to nic dobrého pro zimní období,“ uvedl.
Podle Petra Kymličky z auditorské a poradenské sítě BDO bude pokles z prvního pololetí obtížné kompenzovat. „S největší pravděpodobností tak stavebnictví letos skončí v červených číslech,“ dodal.