Začarovaný kruh"Domácí poptávka zůstává slabá a tíží ji zejména rostoucí nezaměstnanost," zdůvodnil výsledky David Marek, hlavní ekonom Patria Finance. Míra nezaměstnanosti se totiž během jednoho a půl roku zvýšila ze zhruba pěti procent téměř na dvojnásobek. To je nutí lidi více šetřit a méně utrácet. Šetřící domácnosti tak snižují odbyt prodejcům, kteří od výrobců nakupují méně zboží. Ti jsou pak nuceni snižovat výrobu a propouštět zaměstnance, kteří pak opět méně utrácí. |
Nepomohly ani slevy
"Ekonomická krize srazila prodeje nových osobních a lehkých užitkových vozidel na úroveň ještě před rokem 2007," uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Domácnosti podle něj k nákupům aut nenalákaly ani loňské výrazné slevy. Ty přitom pokračují i letos, stále bez většího úspěchu.
"Ceny aut sice poklesly, ale zdá se, že to je pro většinu lidí málo," upozornil Vladimír Pikora, analytik společnosti Next Finance. Na obavy lidí z ekonomické krize a možné ztráty příjmů doplatili i hoteliéři. Češi totiž omezili také své výdaje za cestování a zejména za ubytování. Úplně nejhorší měsíc pro majitele hotelů byl loňský červen, kdy jim tržby meziročně klesly o více než 20 procent. Za celý uplynulý rok se tržby penzionů a hotelů propadly o 14 procent.
Lidé omezili chození do restaurací
Ekonomická recese se však projevila rovněž ve stravovacích návycích českých domácností. Již dávnou minulostí jsou časté návštěvy restaurací a hospod. Ty to také pocítily na svých tržbách, které jim loni meziročně klesly téměř o 10 procent.
České hospodářství se tak dostalo do bludného kruhu, kdy šetřící domácnosti snižují odbyt prodejcům, kteří od výrobců nakupují méně zboží. Ti jsou pak nuceni snižovat výrobu a propouštět zaměstnance, kteří pak opět méně utrácí.
Další podrobnosti o tom, jak Češi šetří si přečtěte v úterním vydání deníku