16. února 2010 10:03 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nákupní horečka po 11 letech končí. Česko je v bludném kruhu

Nákupní horečka končí | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupní horečka končí | foto: Shutterstock

Ekonomická krize ukončila léta české nákupní horečky. Kvůli obavám ze zhoršení finanční situace začali lidé méně utrácet. Tatam je doba jedenáct let trvajícího růstu maloobchodních tržeb.

Začarovaný kruh

"Domácí poptávka zůstává slabá a tíží ji zejména rostoucí nezaměstnanost," zdůvodnil výsledky David Marek, hlavní ekonom Patria Finance. Míra nezaměstnanosti se totiž během jednoho a půl roku zvýšila ze zhruba pěti procent téměř na dvojnásobek. To je nutí lidi více šetřit a méně utrácet. Šetřící domácnosti tak snižují odbyt prodejcům, kteří od výrobců nakupují méně zboží. Ti jsou pak nuceni snižovat výrobu a propouštět zaměstnance, kteří pak opět méně utrácí.

Loni se tržby domácích obchodníků oproti roku 2008 snížily o 4,3 procenta. "V době ekonomické nepohody se chování lidí mění. Domácnosti šetří zejména na drahém a luxusním zboží, jako jsou auta, elektrospotřebiče či nábytek," uvedla Helena Horská, analytička Raiffeisenbank.

Nepomohly ani slevy 

"Ekonomická krize srazila prodeje nových osobních a lehkých užitkových vozidel na úroveň ještě před rokem 2007," uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Domácnosti podle něj k nákupům aut nenalákaly ani loňské výrazné slevy. Ty přitom pokračují i letos, stále bez většího úspěchu.

"Ceny aut sice poklesly, ale zdá se, že to je pro většinu lidí málo," upozornil Vladimír Pikora, analytik společnosti Next Finance. Na obavy lidí z ekonomické krize a možné ztráty příjmů doplatili i hoteliéři. Češi totiž omezili také své výdaje za cestování a zejména za ubytování. Úplně nejhorší měsíc pro majitele hotelů byl loňský červen, kdy jim tržby meziročně klesly o více než 20 procent. Za celý uplynulý rok se tržby penzionů a hotelů propadly o 14 procent.

Lidé omezili chození do restaurací

Ekonomická recese se však projevila rovněž ve stravovacích návycích českých domácností. Již dávnou minulostí jsou časté návštěvy restaurací a hospod. Ty to také pocítily na svých tržbách, které jim loni meziročně klesly téměř o 10 procent.

České hospodářství se tak dostalo do bludného kruhu, kdy šetřící domácnosti snižují odbyt prodejcům, kteří od výrobců nakupují méně zboží. Ti jsou pak nuceni snižovat výrobu a propouštět zaměstnance, kteří pak opět méně utrácí.

Další podrobnosti o tom, jak Češi šetří si přečtěte v úterním vydání deníku