15. srpna 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nákupní parky v Česku přibývají, podle analytiků jejich boom bude pokračovat

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Nákupní vozík (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupní vozík (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Jen v minulém roce se nově otevřelo 16 nákupních parků o celkové rozloze 45 tisíc metrů čtverečních. V letošním roce plánují developeři postavit dalších 23 parků s rozlohou čítající až 85 tisíc metrů čtverečních. Podle analýzy společnosti Starteepo jejich obliba poroste díky stabilní ekonomice a růstu mezd.

Nákupní parky se těší velké oblibě hlavně díky trendu stěhování do rezidenčních oblastí mimo centra měst. Obchodníci jsou tak donuceni zaměřit se i na okrajové městské části.

„České ekonomice se daří. Lidé si jsou toho vědomi, a tak roste i jejich spotřeba, což se pozitivně projevuje v maloobchodních tržbách. A právě z toho těží provozovatelé nákupních parků, kteří tak mají prostor pro zvyšování nájmů a výnosnosti svých portfolií,“ dodal k analýze František Bostl, ekonom a výkonný ředitel společnosti Starteepo.

Nákupní parky jsou alternativou k velkým obchodním centrům. Parky se liší od klasických „obchoďáků“ v několika aspektech. Většinou jsou to jednopodlažní nákupní střediska na okraji měst. V takovém centru zákazníci najdou potraviny, drogerii, lékárnu či elektro. V současné době je podle analýzy trendem také rozšiřování těchto parků o restaurace, kavárny a dětská hřiště.

Pro developery jsou nákupní parky lákadlem

Zájem o nákupní parky potvrdil David Hauerland ze skupiny Fidurock Capital, která hodlá letos vydat dluhopisy až za 500 milionů korun právě za účelem výstavby nákupních parků v Česku a na Slovensku. „Nákupní parky byly historicky spíše stranou zájmu investorů. I proto tento segment nabízel a stále nabízí atraktivnější výnosy než jiné typy nemovitostí. Pro nás nákupní parky představují ideální poměr výnosu a rizika,“ uvedl.

Pro investory a developery jsou nákupní parky lákadlem díky vyšším výnosům oproti jiným druhům realit. Nákupní parky vynášejí více než průmyslové zóny, kancelářské prostory a prémiové nákupní ulice.

Nejvíce nákupních parků je podle analýzy ve Středočeském kraji (33) a v Moravskoslezském kraji (27). Nejméně jich naopak najdeme v Libereckém kraji (9). V přepočtu obyvatel na jeden nákupní park je na tom nejhůř Jihomoravský kraj, kde připadá jeden park na 78 587 lidí.

Podle Františka Bostla by dobré časy české ekonomiky neměly skončit a dá se tak očekávat další příval parků. „Pokračující zájem o výstavbu nových nákupních parků a rozšiřování stávajících lze očekávat i v následujících letech,“ uzavřel.

pkPatrik Kozlík
  • 1Diskuse




Najdete na Lidovky.cz