19. ledna 2014 12:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Operátoři sníží pokuty pro zákazníky. Téměř na poslední chvíli

Volání mobilním telefonem - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Volání mobilním telefonem - ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Mobilní operátoři na přelomu ledna a února změní podmínky svých zákaznických smluv. Pokuty za předčasné ukončení smluv klesnou na maximálně pětinu součtu zbývajících paušálů. Vyplývá to z informací firem.

První se změnou smluvních podmínek přijde T-Mobile, který termín naplánoval na 26. ledna, konkurenční Vodafone a Telefónica změny zavedou až k 8. únoru, tedy v nejzazší možný termín. Podle Českého telekomunikačního úřadu přitom operátoři měli účtovat nižší pokuty již v srpnu, kdy začala platit novela telekomunikačního zákona. Šestiměsíční odklad podle regulátora platil jen na změnu znění smluv a nikoliv na pokuty.

Výpověď smlouvy bez sankcí

Podle výkladu některých odborníků by v současnosti, kdy již operátoři oznámili změnu smluvních podmínek, ale ještě je neuplatňují, mohli zákazníci vypovídat smlouvy bez jakékoliv sankce.

Operátoři jsou povinni při změně obchodních podmínek a ceníků informovat zákazníka nejméně jeden měsíc předem a při podstatných nebo zhoršujících změnách musí umožnit zákazníkovi vypovědět smluvní vztah bez sankcí.

Výhodné ceny volání

"Řada operátorů podmiňuje výhodné ceny telekomunikačních služeb dlouhými závazky. Trh se ale přitom extrémně rychle mění a ceny padají takřka ze dne na den, takže dlouhodobé závazky jsou pro zákazníky nevýhodné," uvedl ředitel Fayn Telecommunications Lukáš Honek.

Mobilní operátoři mají okolo 14 milionů aktivních zákazníků. Přibližně 600.000 až 700.000 klientů mají virtuální operátoři, kteří v jejich sítích působí.

Lidovky.cz, ČTK