Ten má pomoci pojišťovně odhalit, zdali žadatel o vyplacení pojistného plnění mluví pravdu, či ne.
"Již brzy začneme hlasový analyzátor testovat," potvrdil Lidovým novinám Jakub Strnad, předseda představenstva pojišťovny Allianz – třetí největší pojišťovny působící na českém trhu. Allianz pojišťovna bude první, která k analýze hlasu přistoupí.
ČTĚTE TAKÉ: |
Využití analyzátoru již zkoumala i největší pojišťovna v zemi, Česká pojišťovna. "Máme všechny informace o možnostech tohoto nástroje. Teď ale neuvažujeme o takové investici," uvedl mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.
K zapojování nejmodernějších technologií přiměl pojišťovny rychlý růst podvodů. Mnohé z nich uvádějí, že počet odhalených podvodů za tři čtvrtletí již překonal jejich množství zaznamenané za celý loňský rok. "Zejména co do objemu podvodů došlo k razantnímu vzestupu," řekl mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.
Zájem pojišťoven o novou techniku potvrdil i Jiří Kristek z firmy Retia, která analyzátory dodává. "Probíhá řada jednání s pojišťovnami. Náš přístroj dokáže měřit všechny složky lidské řeči. V případě, že je v lidském hlase obsažena nějaká indikace o možném pojistném podvodu, lze tento jev indikovat a dále zpracovávat. V současné době je v jednání pilotní projekt," řekl Kristek.
Zapojí se i soukromá očka
Kromě vyspělé technologie budou některé žádosti o výplatu pojistného plnění přezkoumávány i profesionálními detektivními agenturami. Stále více pojišťoven totiž sází nejen na vlastní síly, ale složitější případy předává soukromým detektivům.
"V nejbližší době uvažujeme také o zapojení externích profesionálních detektivních agentur. Chceme je využívat tam, kde máme velké podezření, že se jedná o organizované podvody," potvrzuje Strnad. S externími detektivními agenturami začaly spolupracovat i některé další pojišťovny, například Wüstenrot, Direct či Slavia.
Pojistné podvody
|
Nově se pojišťovny rozhodly také sdílet údaje o podezřelých žádostech o pojistné plnění u pojištění motorových vozidel, které láká nejvíce podvodníků. Systém nyní testuje Česká asociace pojistitelů (ČAP). Spuštěn má být na konci prosince.
"Systém nám nejprve pomůže upozornit na pokusy některých klientů a organizovaných skupin o duplicitní nebo fingované likvidace pojistných událostí mezi našimi pojistiteli. V dalším kroku počítáme s jeho rozšířením na detekci potenciálních pojistných podvodů i v dalších druzích pojištění. Věřím, že kromě zvýšení efektivity v odhalování pojistného podvodu bude systém působit i preventivně," sdělila mluvčí ČAP Jolana Ackermannová.
Pojišťovnám umožní spuštění systému být více obezřetné vůči těm, kteří se v minulosti pokusili u konkurenčních pojišťoven o pojistný podvod, řekl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Podvody provokuje i krize
Prudký nárůst pojistných podvodů souvisí i s hospodářskou recesí, shodují se pojišťovny. "V letošních statistikách vyšetřování pojistných podvodů je jasně patrný nárůst odhalených případů mezi malými a středními podnikateli," říká Ludvík Bohman z České pojišťovny.
"Páchá se mnohem více větších podvodů souvisejících s tím, že některý podnikatel takto řeší svoji tíživou ekonomickou situaci," doplnil Milata z ČSOB Pojišťovny.