Čtvrtek 28. května 2020svátek má Vilém 15 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Président Karel IV. se prý v reklamě neeticky chlubí

Různé druhy sýrů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Různé druhy sýrů. | foto: Shutterstock

PRAHA Mezi třemi producenty sýrů se rozhořel spor o to, zda televizní reklama, která vychvaluje výrobek jednoho z nich, je etická a nepoškozuje ostatní konkurenty na tuzemském trhu. Podle arbitrážní komise Rady pro reklamu ale reklamní spot není v rozporu s platnými pravidly.

Arbitrážní komise proto stížnost na reklamu zamítla. Stížnost se týká reklamy na zrající sýr s bílou plísní na povrchu Président Karel IV., který na tuzemský trh dodává Lactalis.

Konkurenčním firmám TPK Hodonín a Povltavské mlékárny Sedlčany se nelíbí, že v televizní reklamě společnosti Lactalis je použit slogan "Tak chutná ten nejlepší", a proto zaslaly stížnost Radě pro reklamu.

Co je Rada pro reklamu

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

"Oba stěžovatelé jsou přesvědčeni, že dochází ke snižování hodnoty jejich produktů, přičemž je využita důvěřivost spotřebitelů vůči televizní reklamě. Jsou toho názoru, že jednání zadavatele je nutno považovat za nekalou obchodní praktiku a může zdiskreditovat v očích spotřebitelů produkty i jiných konkurentů," uvedla arbitrážní komise.

Společnost Lactalis se naopak hájí tím, že v reklamě použila superlativní nadsázku, která je zřejmá na první pohled. Podobné formy reklamy jsou podle právních zástupců firmy Lactalis v Česku přípustné a nepatří mezi nekalé obchodní praktiky.

"Arbitrážní komise má za to, že v případě předmětné reklamy nevyjadřuje použití superlativu žádnou konkrétní a měřitelnou hodnotu, která by mohla vést k diskvalifikaci produktů soutěžitelů a ke klamání spotřebitelů," stojí v rozhodnutí arbitrážní komise, která stížnost v závěru dubna zamítla.

Jedenáct stížností bylo lono oprávněných
Loni Rada pro reklamu řešila 60 stížností na reklamu, kterých bylo ve srovnání s rokem 2009 o sedm více. V 11 případech dala loni arbitrážní komise RPR za pravdu stěžovatelům. Za neetické označila například reklamní kampaně rádia Bonton, Pivovaru Rohozec či drogerií Rossmann. Některé stížnosti, které RPR loni dostala a zamítla, byly netradiční a týkaly se například reklamních spotů s upírem, které prý vystrašily malé děti.

,
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...