1. srpna 2011 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

SERIÁL: Muž, který kdysi vystrnadil Jobse z Applu

John Sculley | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy John Sculley | foto: Reprofoto

Podle mnohých se John Sculley zapsal do historie nejhorším personálním rozhodnutím, jaké kdy padlo. Za jeho působení na postu šéfa technologické společnosti Apple odešel z firmy její vizionářský zakladatel Steve Jobs. Člověk, na jehož zdraví závisí cena akcií firmy a který je považován za téměř nenahraditelného.

Odsoudit Sculleyho ale může být nespravedlivé, protože se dostal do centra mocenské bitvy, za kterou by se nemusely stydět ani středověké královské dvory.

V roce 1983 byl Sculley na svém vrcholu. Za sebou měl mimořádně úspěšnou marketingovou akci "Pepsi Generation", díky které se podařilo přesvědčit lidi, že pití slazené limonády je otázkou stylu, a Pepsi rostla na úkor Coca-Coly.

Když šéfuje oživlá pohroma

Steve Jobs, v té době mladíček, ho přesvědčoval, aby šel dělat šéfa Applu, rostoucí technologické firmy. Sculley ale nechtěl, na pozici šéfa PepsiCo byl spokojený.

Jobs ale Sculleyho udolával několik týdnů svými přednáškami a vizemi, až se ho nakonec zeptal: "Chceš stále prodávat slazenou vodu, nebo změnit svět?"

Netušil, že Steve Jobs potřeboval člověka, který nerozumí počítačům, aby byl na něm závislý a neměnil směr, který Jobs udával.

Časem ale začal vztah mezi Sculleym a Jobsem drhnout a skončilo to tím, že Jobs ze společnosti odešel poté, co ho Sculley v roce 1985 zbavil téměř veškeré odpovědnosti a rozhodovací moci. Sám pak důsledně dodržoval Jobsovu strategii.

Steve Jobs a John Sculley

Sám Sculley v pozdějších rozhovorech zpětně přiznával dvě chyby: rozhodnutí pro špatné procesory do počítačů na doporučení dvou techniků a fakt, že neodešel z firmy dříve.

"Chtěl jsem Apple opustit. Představenstvo mě ale poprosilo, abych zůstal. Tak jsem zůstal a oni mě vyhodili," říká Sculley a dodává: "Co jsem se naučil v technologických firmách, je, že v tomto odvětví je velice, ale velice tenká čára mezi úspěchem a neúspěchem. Je to byznys, ve kterém musíte neustále riskovat a neustále žijete na této hraně mezi úspěchem a prohrou."

Premium

Sedí s drahými mobily, dětem kupujeme kartáčky my, říká režisérka Výměny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kreativní producentka a režisérka Jana Rezková natáčí už patnáct let úspěšnou reality show Výměna manželek. Navštívila...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Ztracenou vášeň nastartuje nevěra, vyvolává ohrožení, míní sexuoložka

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jste s partnerem už pár let, ale jen matně si vzpomínáte na dobu, kdy jste se sebe navzájem nemohli dočkat a hořeli...