5. května 2009 9:59 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Šrotovné? Němci a Slováci hlásí problémy

Socialisty prosazované šrotovné se míjí účinkem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Socialisty prosazované šrotovné se míjí účinkem. | foto: ČTK

PRAHA  Šrotovné, o jehož zavedení v Česku vehementně usiluje ČSSD, není spásou. A namísto povzbuzení ekonomiky vede k dlouhodobějším problémům. Poznávají to země, kde bylo šrotovné na začátku letošního roku zavedeno.

Například v sousedním Německu si politici šrotovné zatím ještě pochvalují; prý povzbudilo tamní poptávku po nových vozech. Jenže nejnovější studie ukazují, že státní příspěvek na nové auto jen zbrzdil „volný pád“ prodeje automobilů.

Ten bude zřejmě brzy pokračovat. V průzkumu, který zveřejnil německý deník Die Welt, se šrotovnému připisuje mnohem menší vliv na oživení ekonomiky, než se dosud předpokládalo.

Firmy si šrotovné nepřejí

Podle průzkumu Hospodářské komory ČR považuje 47 procent českých firem šrotovné za zbytečné a s jeho případným zavedením nesouhlasí.

Dalších 16 procent podniků se domnívá, že zavedení šrotovného by poškodilo českou ekonomiku. Naopak pouze 6 procent firem by šrotovné uvítalo.
V zahraničí se již objevují první negativní dopady šrotovného a návrat k propadům prodejů.

Podle Ústavu pro hospodářský výzkum v Halle, který průzkum provedl, je zřejmé, že tři čtvrtiny lidí, kteří využili takzvané šrotovací prémie, by si letos auto koupily i bez této státní podpory. Autoři studie upozorňují, že státní výdaje na šrotovné nevyrovnají příjmy z DPH prodaných aut.

 Také ze Slovenska postupem času přicházejí první hlasy, podle kterých státní příspěvek na výměnu starého automobilu za nový neměl na tamní ekonomiku žádný mimořádný vliv. Na konci dubna to podle deníku Sme uvedl i slovenský ministr hospodářství Ľubomír Jahnátek.

„Z analýzy, kterou máme k dispozici, a jednotlivých názorů českých podnikatelů vyplývá, že zavedení šrotovného by v současné době české ekonomice neprospělo,“ upozorňuje i prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Také z dalších zemí, kde bylo zavedeno šrotovné, ukazují poslední čísla prodejů nových automobilů, že efekt šrotovného byl nárazový. A nyní se automobilový průmysl opět vrací k hlubokým propadům prodejů. Například ve Francii se v dubnu meziročně snížil prodej nových aut o sedm procent.

Ve Španělsku se podle včerejších údajů tamního svazu ANFAC propadly prodeje dokonce o více než 45 procent. Včera zveřejněné výsledky průzkumu Hospodářské komory ČR ukazují, že většina tuzemských podniků je proti zavedení šrotovného v Česku. Přes 47 procent dotázaných uvedlo, že i přes některé výhody šrotovného s jeho zavedením nesouhlasí.

Dalších 16 procent dotázaných podniků se k tomuto případnému kroku staví zcela odmítavě a poukazují na možnost poškození domácí ekonomiky. Pouhých šest procent firem by naopak šrotovné v Česku uvítalo. Průzkumu se zúčastnilo téměř devět set společností. Podle výzkumu i výsledků ankety mezi podnikately, jež HKČR včera představila, by zavedení šrotovného české ekonomice nepomohlo.

V analýze, kterou HK ČR zpracovala společně s Institutem rozvoje podnikání (IDE) při Vysoké škole ekonomické v Praze autoři upozorňují, že české automobilky profitují ze zavedení šrotovného v jiných zemích Evropské unie, a v Česku tudíž není třeba šrotovací prémii zavádět.

 „Výpočtem jsme došli k výsledku, že Česká republika by mohla ze šrotovného v zahraničí získat až 15 miliard korun, což odpovídá zhruba 0.38 procenta tuzemského hrubého domácího produktu,“ píše se v analýze. Ta anvíc upozorňuje na negativní dopad, že by výhodné státní pobídky zapříčinily mnohem silnější problémy v následujících letech.