V České republice nebo Německu se nekonalo žádné výraznější překvapení a obchodníci signalizují, že před letošními svátky utratili lidé za nákupy přibližně stejně jako v roce předchozím. Změnila se jenom struktura navštěvovaných obchodů. Internetové prodejny nadále zažívají prudký rozmach a jejich obliba mezi domácnostmi rychle roste.
Mnohem smutnější Vánoce měli obchodníci v jižní Evropě. Italská spotřebitelská asociace Codacons uvedla, že vánoční nákupy byly nejmenší za posledních deset let. Italové letos utratili o 48 eur na osobu méně oproti pětiletému průměru. Nejhůře byl postižen sektor oblečení a obuvi, kde se nákupy propadly až o 30 procent.
Ještě horší byla situace v Řecku. Vánoční prodeje tu podle řecké Národní konfederace obchodníků poklesly meziročně o 30 procent, přičemž v sektoru oblečení a obuvi byl zaznamenán propad tržeb o kritických 40 procent.
Na základě údajů o vánočních prodejích můžeme usoudit, že ekonomická situace na jihu Evropy je stále vážná. Tamní státy můžou v nadcházejících měsících očekávat další pokles hospodářského výstupu a růst nezaměstnanosti. A jelikož jsou jednotlivé státy Evropské unie ekonomicky silně provázané, tak jsou namístě obavy z postupného přelévání jihoevropské krize dále na sever.