24. dubna 2014 15:50 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vznikne první farmářský supermarket. Obchody už jsou v centrech

První Sklizeno - foodie market v Praze je otevřen. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První Sklizeno - foodie market v Praze je otevřen. | foto: Sklizeno

BRNO První velký farmářský obchod míří do nákupního centra. Síť prodejen Sklizeno otevře o prázdninách v brněnském Campus Square prodejnu potravin s plochou téměř 300 m2, s bistrem a vlastním řeznictvím. Obchod bude v nákupním centru přímo konkurovat řetězci Tesco.

"Nechceme být jen doplňkem ke klasickým nákupům, chceme nabízet jejich kvalitnější alternativu. I proto se nebojíme mít prodejny vedle velkých nákupních řetězců. O část zákazníků jistě soupeřit budeme, ale většina z nich má svou preferenci předem danou," uvedl  zakladatel Sklizeno David Kukla.

Podle mluvčího Tesca Jiřího Marečka je obohacení nabídky v nákupním centru dobré pro zákazníky. "Věříme, že s naší širokou nabídkou, která zahrnuje také lokální dodavatele čerstvých potravin, ovoce, zeleniny či pečiva, si náš obchod naši zákazníci najdou," uvedl Mareček.

První supermarket ještě letos

Sklizeno nadále připravuje i projekt prvního farmářského supermarketu. "Obchodní centra obecně jsou momentálně prostorem, o které se zajímáme. Ukazuje se, že vyhovujících velkometrážních prostor s velkým průtokem lidí je nedostatek a obchodní centra jsou tak jedním z mála míst, kde se vhodné prostory s výměrou cca 350 až 400 m² vyskytují a usilujeme o jejich pronájem neustále," dodal Kukla. První prodejnu velikosti supermarketu by firma chtěla otevřít na konci letošního roku.

ČTĚTE TAKÉ:

Obchod, který bude otevřen o prázdninách, bude jedenáctý v pořadí s logem Sklizeno. První prodejnu firma otevřela v roce 2011. Farmářské trhy i prodejny podle Pavla Cabala ze společnosti Incoma GfK oslovují specifickou skupinu zákazníků, která klade vysoký důraz na kvalitu zboží a je málo cenově citlivá.

Tento zákaznický segment ovšem tvoří jen malou část českého trhu. "Farmářské prodejny svou nabídkou zatím nevytváří přímou konkurenci pro běžné rychloobrátkové řetězce na našem trhu," uvedl Cabal.

U farmářů utratíme jen zlomek

Zákazníci farmářských trhů a obchodů v nich podle studie Incoma Shopping Triggers nakupují především ovoce a zeleninu, čerstvé nebalené uzeniny a sýry. Nechávají zde ovšem jen malou část ze svých celkových výdajů za potraviny, v průměru okolo pěti procent ze svých celkových měsíčních výdajů za potraviny.

"Farmářské trhy a prodejny tak tvoří jen roli doplňkového nákupního místa, do kterého zákazníci chodí na menší nákup určitého druhu zboží pro rychlou spotřebu v domácnosti. Převážnou většinou ostatních nákupů potravin (95 procent) však tito lidé realizují v běžných prodejnách potravin," dodal Cabal.

Lidovky.cz, ČTK

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?