8. dubna 2015 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Zapomenutá značka Datsun se vrací. Napodobila ’levnou' Dacii

Model Datsun Go. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Model Datsun Go. | foto: Datsun

PRAHA Včera byl Datsun zapomenutá značka, dnes píše úspěšný příběh. Co stojí za zmrtvýchvstáním japonské automobilky? Sázka na masový trh, na levné vozy. A pak také odvaha pustit se do neprobádaných končin.

Zatímco bohem, kterého stále ještě vzývá hodně světových automobilek, jsou velké vozy a z nich plynoucí vyšší zisky, tak v roce 2013 obrozený Datsun vsadil na něco jiného. Nabídl levná auta v ceně pod sedm tisíc dolarů (necelých 180 tisíc korun). 

Zaměřil se s nimi pouze na mladé ambiciózní obyvatele rozvíjejících se zemí. Zato ve Spojených státech, kde v 70. letech bodoval, dnes není. Stejně tak v Evropě. 

Za jeho zdarem stojí dvojblok Renault–Nissan, kterému japonská značka patří. A je to hodně paradoxní. Stejný byznysový model už francouzsko-japonská aliance jednou použila, když vzkřísila rumunskou značku Dacia. Ta dnes Evropu zaplavuje svými jednoduchými, levnými vozy. 

Nikdo jiný ze světových výrobců automobilů nebyl schopen tuhle hozenou rukavici v minulých letech zdvihnout a přijít s podobným nápadem. 

Cobeeho mise Automobilka Datsun prodala od roku 1931 více než 20 milionů aut ve 190 zemích. Mnozí proto nechápali, proč Nissan tuto značku v 80. letech stáhl z automobilového světa. Pamětníci často připomínali energický sporťák 240Z, v USA úspěšný Patrol nebo malé odolné pick-upy. 

Jaroslav Matějka

Najdete na Lidovky.cz