Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Ruská stínová flotila ropných tankerů zmizela stejně rychle, jako vznikla

Ruský ropný tanker kotvící v Novorossijsku. Ilustrační snímek. (11. října 2022) foto: ČTK

Početná flotila ropných tankerů indické společnosti Gatik Ship Management, která se zformovala jen několik měsíců po vypuknutí ruské války na Ukrajině, se rozpadla. Mezi odborníky panovaly obavy, že firma pomáhá Moskvě transportovat její ropu po světě. Ačkoliv ještě v dubnu letošního roku měla společnost pod svou správou celkem 42 plavidel, nyní jí zbývají už jen čtyři.
  21:04

V roce 2021 vlastnila společnost Gatik se sídlem v Bombaji jen dva ropné tankery. Jen několik měsíců poté jich ale bylo o několik desítek víc a podle odborníků z analytické společnosti VesselsValue činila hodnota této flotily v dubnu letošního roku zhruba 1,6 miliard amerických dolarů (zhruba 35 miliard korun). Nyní má ale firma Gatik už jen čtyři ropné tankery. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Rozpad tajuplné flotily indického podniku Gatik tak podtrhuje problémy s analýzou toho, kdo Rusku v době války na Ukrajině a trvajících sankcí ze strany Západu pomáhá s přepravou ropy. Pracovníci námořní společnosti Equasis se snažili představitele společnosti Gatik kontaktovat, telefonní číslo však bylo mimo provoz a odeslat se nepodařilo ani e-mailovou zprávu.

Odborníci si tak nyní lámou nad tím, co se s flotilou indické firmy vlastně stalo. Ví se pouze, že plavidla jsou pod kontrolou několika různých společností, jejichž vlastnická struktura je poměrně nejasná. Panují však domněnky, že tyto tankery stále slouží k přepravě ruské ropy.

Celkový původ společnosti Gatik Ship Management je záhadou. Firma se neobjevuje v žádném oficiálním indickém podnikovém rejstříku. Jedna z mála informací o této společnosti je, že své sídlo sdílí se společností Buena Vista Shipping, která ještě před dvěma lety vykázala majetek v hodnotě zhruba 100 tisíc dolarů (asi 2 120 000 korun).

I proto si odborníci z oboru dlouhou dobu lámou hlavu nad tím, kdo za tak rychlou expanzí flotily vlastně stojí. Podle analytiků a obchodníků by to mohl být ruský ropný gigant Rosněfť. Přesná povaha vztahu mezi oběma hráči je ale prozatím oficiálně nejasná.

Analýza společnost Kpler ukazuje, že indická flotila zvládla za loňský rok přepravit minimálně 83 milionů barelů ruské ropy a ropných produktů. To je dost na to, aby kupříkladu zvládla pokrýt celkovou dvouměsíční poptávku po ropě ze strany Spojeného království.

Více než polovina této suroviny přitom pocházela právě z ruské Rosněfti a předpokládá se, že reálné hodnoty jsou proti statistikám společnosti Kpler ještě vyšší.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...