První Mercedesy třídy G, pojmenované podle německého slova Geländewagen (terénní vůz), vyjely už v roce 1979. Jejich schopnosti ocenily armády více než pětadvaceti zemí světa i soukromníci.
A od roku 1990 Mercedes vyrábí dvě verze třídy G, luxusní a pracovní, kterou jsme testovali. Civilní verze, nyní nazvaná Professional, dorazila na trh roku 2007, ale ne na ten náš. V Česku ji můžete pořídit až od letoška.
Hodnocení
|
Spotřeba pohybující se kolem 11 litrů není vzhledem k historické aerodynamice vozu špatná. Mercedes má navíc již připravenou novější verzi motoru splňující emisní normu Euro 5, která začne platit od příštího roku.
Původní účely vozu prozradí hlavně funkční čtyřmístný interiér, který se za více než třicet let změnil jen minimálně. Místa je v něm ale dost a vydrží i horší zacházení.
Jako jeden z mála má například špunty v podlaze na vypuštění vody, unikátní je také nefunkční přepínač, ve vojenské verzi blokující osvětlení a klakson, aby se méně pozorní vojáci v boji nechtěně neprozradili.
Staré časy připomíná Mercedes G stále. V dobrém i ve zlém. Odemknutí příplatkového centrálního zamykání provází zvuk připomínající nábojnici vystřelenou z brokovnice a jeho dveřmi musíte pořádně praštit, jinak se nedovřou.
Pak se ale posadíte vysoko nad ostatní kolemjedoucí řidiče a oceníte skvělý výhled z přísně účelové hranaté "oldschoolové" karoserie. Krabicovitost třídy G se ozve při dosažení třímístných rychlostí v podobě markantního aerodynamického hluku.
Tohle auto ovšem není stavěné na silnici. Jeho řízení vyžaduje sílu a na dnešní poměry zatáčí neohrabaně, i když se stabilitou ve vysokých rychlostech problémy nemá. Jeho teritoriem je terén, pro který je připraveno skvěle.
Má takřka nezničitelný žebřinový rám, podvozek přes 21 centimetrů nad zemí, redukci převodů, uzávěrky všech tří diferenciálů (což je unikát) a vynikající hodnoty všech pro terén důležitých parametrů jako náklonu, úhlů i brodivosti. V terénu je jen máloco předčí.
Při výrobě Mercedesu třídy G má vysoký podíl poctivá ruční práce. Proto je tak drahý. Vyrábí se jako testované kombi, skříňový dvoudveřový vůz i jako podvozek pro montáž různých nástaveb, třeba se třemi nápravami.
Jeho příplatková výbava je drahá, za obyčejné rádio si Mercedes naúčtuje skoro 30 tisíc korun a za manuální klimatizaci téměř dvojnásobek. Jenže – může si to dovolit. Nabízí možná poslední možnost koupit si auto, které vás přežije.
Technické parametry
|