Globální trh s automobily dostal po novém roce slušný políček. Vyšla totiž statistika o prodejích automobilů v Číně. Pro leckoho by číslo 22,7 milionu bylo slušný výsledek, ne tak pro zemi středu. Je to totiž o šest procent méně než rok předtím.
Škoda Auto zvýšila výrobu. Vloni v Česku vyrobila přes 886 tisíc vozidel |
„Je třeba to vnímat v kontextu prvního propadu po dvaceti letech nepřetržitého růstu, někdy velmi rychlého,“ podotýká k tomu Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor.
Zároveň dodává, že i když Čína propadla, ani další velké trhy na tom nebyly nijak skvěle. „Amerika a Evropská unie loni meziročně rostly zcela minimálně, v desetinách procenta,“ dodává Knap.
Odborníci se shodují, že za čínským meziročním poklesem stojí částečné utahování opasků i kvůli omezování poskytování úvěrů. A svoji roli hraje – byť hodně rétorická – obchodní válka mezi USA a Čínou. Navíc Čína je velmi perspektivní i rychle se rozvíjející trh se sdílenou dopravou, což také u řady lidí uspokojuje potřebu vlastního auta.
Další růsty spíše nebudou
„Celkově se v prognózách o vývoji globálního automobilového trhu v dalších letech předpokládají přinejlepším velmi malé růsty, ale globálně by nemělo jít o propad,“ domnívá se Petr Knap.
Proti proudu. Prodeje automobilek Peugeot, Toyota a Kia rostly, i díky SUV modelům |
Pokud některé trhy zaznamenají propad, půjde o dílčí záležitost. „Třeba Spojené království v souvislosti s nejistotou kolem brexitu se může připravovat na další pokles. Už jen když se podíváme na srovnání roku 2018 s předchozím rokem, Britové zaznamenali propad o sedm procent,“ tvrdí vedoucí partner EY. Kromě Británie například propadl i dánský a italský trh.