Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Globální výdaje do reklamy začínají růst

Média

  0:01
Globální výdaje do reklamy začínají růst. Vyplývá to z nově upřesněných odhadů vývoje reklamních investic, které včera zveřejnila mezinárodní síť mediálních agentur ZenithOptimedia.

Internetová reklama je v současnosti ze všech reklamních forem nejprogresivnější. foto: ČTK

 "Pro letošní rok očekáváme navýšení celosvětových reklamních investic o 2,2 procenta, oproti původnímu odhadu z počátku roku 2010, který počítal jen s nárůstem ve výši 0.9 procenta," uvedla ZenithOptimedia ve své zprávě. Podle ní došlo ke stabilizaci krizí nejvíce postižených trhů, které se vrátí k růstu reklamních investic během roku 2011. "K oživení reklamních výdajů dojde postupně během následujících tří let, s odhadovaným nárůstem 4,1 procenta v roce 2011 a 5,3 procenta v roce 2012," konstatuje zpráva.

Na rostoucím trendu by se přitom měl podle ní nepřekvapivě podílet zejména internet: podíl výdajů do internetové reklamy vzroste celosvětově podle odhadu ZenithOptimedia z 12,6 procenta v loňském roce na 17,1 procenta v roce 2012.

V Česku ZenithOptimedia odhaduje v prvním pololetí roku 2010 ještě pokles reklamních výdajů ve výši pět až deset procent oproti stejnému období roku 2009, pak ale počítá s oživením a mírným růstem. "V případě realizace optimistické varianty dalšího vývoje by k oživení mohlo dojít již od září 2010," říká ředitel ZenithOptimedia Prague Petr Majerik. "Celoroční výdaje za rok 2010 by v takovém případě mohly mírně překonat inzertní objemy z roku 2009. V segmentech, kde většina zadavatelů loni rovnoměrně snížila své reklamní výdaje, by však musela nastat situace, kdy jeden či dva z nich budou chtít využít krizi tím, že své rozpočty nečekaně navýší. To by mohlo vyvolat následnou řetězovou reakci a skokově navýšit poptávku po reklamním prostoru."

A jak vypadá pesimistická varianta? "Pokud k takové situaci nedojde a nepomohou ani volební kampaně a aktivity nových firem na trhu, odhadujeme investice na úrovni o pět procent horší nebo stejné jako v roce 2009. To je ale krizový a z dnešního pohledu méně pravděpodobný vývoj," dodal Majerik.

ZenithOptimedia má 218 poboček v 72 zemích světa. Odhady se čerpají ze všech trhů pravidelně každé čtvrtletí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!