Ta sleduje momentálně zhruba pětadvacet tisíc zpravodajských a informačních on-line zdrojů z celého světa a z nich automaticky - bez lidského zásahu - kompiluje hierarchizovaný přehled aktuálního dění.
Součástí služby jsou také naskenované stránky novin, z nichž nejstarší jsou víc než dvě stě let staré. Kromě amerických titulů Google plánuje jít také do dalších zemí. Archivy tuzemských deníků by tak podle Cohena mohl začít digitalizovat „snad během příštích několika čtvrtletí“.
Nejdříve se ale bude muset dohodnout s vydavatelskými společnostmi, jimž patří práva. „Musíme mluvit s vydavateli, v jakém stavu jsou jejich archivy a jak daleko do minulosti jdou, pak je přidáme do fronty a oskenujeme,“ plánuje manažer Googlu.
V Americe vydavatelé často Googlu posílají archivy novin na mikrofilmech, ty pak Google skenuje a použije na ně metodu rozpoznávání textu, aby se v nich dalo jednoduše hledat. Na internetu se pak zobrazují konkrétní stránky, na nichž jsou hledaná slova barevně zvýrazněna.
„Plně hradíme náklady na převedení do digitální podoby,“ přiblížil Josh Cohen. „Hodně velmi dobrého obsahu je stále off-line, protože vydavatelé sami ho nezdigitalizovali z různých důvodů,“ vysvětluje, proč to Google dělá. Výsledky vyhledávání doprovází různé formy reklamy, o příjmy z ní se Google s vydavateli dělí.
Kvůli službě Google News ale nedávno někteří z největších vydavatelů tištěných titulů Google žalovali. Tvrdili, že parazituje na jejich obsahu. Firma tvrdí, že ho jen popularizuje - na své stránce zobrazuje jen titulek a několik prvních slov, pro celý text si čtenář musí kliknout na původní stránku. Měsíčně to dělá zhruba miliardu „odkliků“ na servery vydavatelů, tvrdí Google.