"Je to další zlomová událost, poté co žabotlamy skončily před pár lety na spojení Praha - Kolín - Pardubice," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Staré pantografy jsou tak potřeba pouze pro zvýšený provoz v pracovní dny. Podle Šťáhlavského jejich éra definitivně skončí asi za dva roky. Pak už je bude možné vidět jen jako mimořádné náhrady ve špičkách.
Pantografy s nadčasovým designem, někdy zvané také Emilka, budou příští rok dožívat především na trati Praha - Benešov, k vidění budou také na kolejích do Berouna a objeví se na některých spojích směrem na Kralupy nad Vltavou.
Dráhy stále mají přes 40 těchto strojů, potřeba je však pouze 23 souprav.
"Panťáky" jezdí především na tratích pražské aglomerace a středních Čech, do provozu byly nasazeny počátkem 60. let. "Ve své době znamenaly naprostou špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu," říká odborník na železnici a bývalý ředitel železničního muzea Karel Zeithammer.
Výjimečný prý byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké dveře, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Nastupování a vystupování urychlili konstruktéři snížením dveří na úroveň nástupiště.
"Samotná skutečnost, že se ta vozidla udržela v provozu do dnešních dnů, je v podstatě zázrak. Drží krok se současným grafikonem a dodržují současné jízdní doby. Že přežily v provozu téměř 50 let zaslouží smeknutí," řekl Zeithammer. Konec starých pantografů ho však nemrzí, neboť jak říká, každé technické dílo má svůj počátek a konec. "Vlaky co je nahrazují, jsou o několik řádů dál," uzavřel.