Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

K Evropskému týdnu mobility se letos hlásí méně českých měst

Média

  15:42
Přesně za týden, ve středu 16. září, začíná další ročník celoevropské kampaně Evropský týden mobility, do které se zapojují i česká města. Doposud zájem o účast každoročně rostl, letos zatím za loňským rekordním rokem lehce zaostává.

Kampaň má motivovat města k méně ekologicky náročným dopravním řešením, ilustrační foto foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Kampaně Evropský týden mobility a Evropský den bez aut mají napomáhat rozvoji takzvané udržitelné dopravy a přispívat ke zlepšení ovzduší ve městech. Evropský týden mobility se uskuteční ve dnech 16. až 22. září, Evropský den bez aut proběhne 22. září.

Česká republika patří mezi ty státy Evropské unie, kde zatím počet zúčastněných měst meziročně výrazně rostl. Letos se růst podle všeho přibrzdí: Do této chvíle se přihlásilo 85 českých měst oproti loňským devadesáti.

"Když v roce 2002 ministerstvo životního prostředí tuto kampaň poprvé koordinovalo, přihlásilo se do ní šest měst (České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Kroměříž, Olomouc a Vsetín). V dalších letech měst přibývalo (2002 šest měst, 2003 dvanáct, 2004 dvacet pět, 2005 třicet dva, 2006 čtyřicet pět, 2007 sedmdesát pět a 2008 devadesát)," uvedla pro LN národní koordinátorka Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut Eva Veverková z odboru vnějších vztahů ministerstva životního prostředí.

Peníze jdou na dlouhodobé projekty

"Evropská unie financuje takzvaného evropského koordinátora – organizaci, která zajišťuje kampaň na evropské úrovni, je v kontaktu s národními koordinátory, připravuje celoevropskou webovou stránku a celoevropské propagační materiály. V současnosti je to organizace Eurocities," uvedla pro LN Veverková na otázku, jakým způsobem je projekt finančně zajišťován. Jednotlivá města podle ní sice nemohou čerpat z programů unie finanční prostředky na samotnou kampaň, ale mohou je získat v rámci větších projektů, které jsou součástí strategického rozvoje města.

"Kampaň Evropský den bez aut začala v roce 2000, Evropský týden mobility pak od roku 2002 a o dva roky později, v roce 2004 přišla Evropská komise s jednotným heslem kampaně a chtěla, aby se města snažila v každém roce přijmout alespoň jedno opatření, které by se týkalo aktuálního zaměření kampaně. Loni, kdy se přihlásilo nejvíc měst, bylo heslem 'Čistý vzduch všem'- města se zaměřila především na zklidnění ulic (snížení rychlosti, retardéry) či na budování cyklostezek ve městě a v jejich okolí," řekla Veverková.

Tématem je letos klima

Tématem letošního ročníku je heslo "Naše město – naše klima". Evropská komise chce totiž kampaň vázat k připravované mezistátní schůzce v Kodani (30. listopadu až 12. prosince 2009), kde by měla vzniknout nová mezinárodní smlouva nahrazující dosavadní "kjótský protokol".

Městům, která se pravidelně zapojují do kampaně, přispívá ministerstvo životního prostředí několikatisícovou částkou na propagaci kampaně.