"Zájmem lidí o klimatizace jsme zcela zaskočeni. Poptávka zákazníků výrazně převyšuje možnosti našich dodavatelů," uvedl například Petr Král, marketingový ředitel společnosti Mall.cz. Podle Krále je většina zboží v sortimentů klimatizací již úplně vyprodána.
PRODEJCI KLIMATIZACÍ HLÁSÍ EXTRÉMNÍ ZÁJEMNadprůměrně horké letní dny přinesly nebývalý zájem lidí o klimatizace. Zatímco prodej klimatizací v loňském roce stagnoval, v letošním roce láme rekordy. |
Proti loňsku nárůst prodejů o stovky procent
Přestože i v loňském roce přineslo léto teplé dny, prodeje klimatizací za situací v letošním roce silně pokulhávaly. "Co se nyní děje v prodejích klimatizací, jsme již dlouho nezažili. Proti loňskému létu stouply letos prodeje o stovky procent. Bohužel ale zákazníkům často nemáme co prodávat," přiznal také Tomáš Richter, generální ředitel internetového obchodu Kasa.cz.
Obchodníci se shodují na tom, že na tak obrovskou poptávku po klimatizacích nebyl v Česku nikdo dobře připraven. "V tuzemsku v současné době není dostatečná zásoba klimatizací. Zkoušíme se rozhlížet i v zahraničí, ale i tak většinu zákazníků uspokojit nedokážeme," dodal Richter.
Problémem je skutečnost, že výrobci klimatizací po loňských slabých prodejních zkušenostech neočekávali v letošním roce příliš enormní zájem zákazníků. "Výrobci se hodně drželi při zdi, za což do určité míry mohla i ekonomická krize. Rozhodně neočekávali, že by lidé byli ochotni v takové míře utrácet za to, aby měli ve svých bytech příjemnější klima," řekl Král.
Léto – hlavní sezona prodejů klimatizací
Přestože největší zájem o klimatizace a větráky zaznamenávají obchodníci vždy v letních měsících, letošní rok se v prodejích tohoto sortimentu vymyká.
"Během léta se prodá nějakých 85 až 90 procent celoročního objemu klimatizací. Letos je to ale několikrát více než v minulých letech," uvedl také Martin Kuruc, manažer obchodního domu Electroworld v Čestlicích u Prahy.
I on upozornil na skutečnost, že některé typy klimatizací obchodní dům v poslední době již několikrát vyprodal. "Přirozeně největší zájem mají lidé o to nejlevnější zboží. V současné době nám běží ještě jedna doprodejová akce, ale i v jejím případě mobilní klimatizace vymizí během několika málo dní," dodal Kuruc.
Mobilní klimatizace jsou podle vyjádření obchodníků zákazníky poptávány zejména v posledních třech letech. "Před tím Češi nikdy moc o pořízení klimatizace do bytu neuvažovali. Převládal názor, že jsou velmi drahé a jejich nákup se nevyplatí," vysvětlil Král.
Dnes se ale pořizovací náklady na klimatizaci pohybují již od pěti tisíc korun. A to jak za volně stojící (mobilní) klimatizaci, tak i pevně zabudovanou (nástěnnou) variantu. Lidé ale musejí počítat s tím, že je něco bude stát provoz těchto přístrojů. Běžný příkon na chlazení se pohybuje okolo tisíce až dvou tisíc wattů. Pokud chlazení pojede deset hodin denně, spolkne klimatizace okolo 20 kWh. Denně tak lidé za příjemně vychlazený byt mohou zaplatit i okolo 50 korun.