Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Koronavirová opatření zpozdila podzimní kolekce. Letní zboží stále plní obchody, i přes výprodeje

Krize dohnala řetězec obchodů Camaieu k odchodu z Česka. foto: Alžběta Tesárková

Původní zpráva
PRAHA - S pravidelností, s jakou se střídají roční období, se – s předstihem – mění i výkladní skříně v obchodech s oblečením. Kvůli pandemii koronaviru se ale letošní podzimní kolekce pořádně opozdily. Regály stále překypují letním zbožím, jež se ani ve výprodejích nestačilo rozebrat.
  5:00

Letošní rok je výjimečný v mnoha ohledech. Změny se nevyhnuly ani zavedené obchodní strategii v módním průmyslu. Stejně jako napovídají venkovní teploty, letos v srpnu je léto stále v plném proudu i v obchodních centrech. Zatímco se opozdilci pro poslední letní kousky už touhle dobou obvykle derou přes flaušové kabáty a svetry, letos si na podzimní zboží zákazníci počkají.

Zpozdila je vynucená odstávka. Ve snaze rychle se zbavit „starého“ zboží obchodníci lákají na výprodeje. „Sleva až 70 procent,“ hlásají cedule výstražné barvy při vchodu do švédského oděvního řetězce H&M v obchodním centru Chodov. Sezona slev letos přišla o poznání dříve, než je obvyklé. Na výprodej tam láká většina obchodů. Prostory prodejen jsou omezené a léto by už dávno měla střídat kolekce podzim/zima, tu však není kam vyskladnit.

Letošní obchodní rok přišel o měsíc života, dohání ho těžko. „Moc lidí nechodí, nevím, co bude se vším tím letním zbožím, už teď jsou ceny na minimu,“ řekla serveru Lidovky.cz asistentka obchodu s oblečením, která si přála zachovat anonymitu. Jen v českých prodejnách s oděvy a obuví meziročně klesly tržby o 16,4 procenta.

„Zákazníci už normálně v tuhle dobu nakupují na podzim,“ říká. Letos ale podzimní móda ještě není ani na skladech. „Zatím nic nepřišlo, snad v následujících týdnech, snad se zatím udělá trochu místa,“ doufá asistentka. Letního zboží je však stále dost.

V obchodních centrech se rychle střídají nájemci.

Mnohé obchody zavřely natrvalo

Čím dál častěji se také při procházce tuzemskými obchodními centry místo nazdobených výloh nabízí pohled na zabedněné prostory se stručnou cedulkou „coming soon“ (již brzy). Obchody se v nich v době koronaviru střídají jako běžci během štafety. Konkurence je obrovská, štafetový kolík hned přebírá další. Slabší články odpadají, ruší se prodejny. Z Česka se dokonce někteří prodejci začali nadobro stahovat.

K odchodu z tuzemského trhu s módou už krize dohnala francouzský oděvní řetězec Camaieu, v jehož bezmála 30 českých pobočkách ještě předloni Češi utratili přes 300 milionů korun. Tržby mu od březnového začátku pandemie klesly o 95 procent.

Další společnosti ruší prodejny po celém světě. Například módní gigant Inditex, do nějž spadají oblíbené oděvní společnosti, jako je Zara, Massimo Dutti, Oysho, Stradivarius, Bershka nebo Pull&Bear, oznámil, že uzavře 1200 prodejen ze svých sedmi tisíc obchodů. Následuje ho také švédský řetězec H&M Group, který hodlá uzavřít dvě stovky poboček.

Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?
Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?

Pokožka novorozenců a kojenců je tenká, zranitelná a má méně melaninu, což je pigment, který chrání pokožku před slunečním zářením. Kůže miminka je...