Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kupé-kabriolety jako dva v jednom

  13:18
PRAHA - Jízda v kabrioletu má pro mnoho lidí příchuť dovolené, svobody a volnosti. Právě v otevřených vozech může člověk objevit skutečné potěšení z cestování.

Opel. foto: Reprofoto

Co ale s kabrioletem, když prší, nebo dokonce v zimě? Odvážíte se kabrio s plátěnou střechou nechat zaparkované přes noc na ulici?

To všechno jsou vlastnosti, které třeba v zemi jako je Česká republika posunují běžné otevřené automobily do pozice víkendových a prázdninových hraček buď pro skutečné nadšence, nebo movitější klientelu.

Před deseti roky se však ukázalo, že tomu tak být nemusí. Mercedes totiž v roce 1996 představil sportovní roadster SLK, který byl vybaven pevnou skládací střechou, jež jej během okamžiku dokázala proměnit z kupé na kabriolet.

Nešlo o zcela novou myšlenku, protože pevnou střechu bylo možné vidět na několika předválečných a především exkluzivních automobilech. Jedním z nich byl třeba Peugeot 402 Eclipse z roku 1934.

Právě Peugeot v roce 2000 zajistil, že automobil s pevnou skládací střechou se dostal do nižší cenové hladiny než v případě exkluzivnějšího Mercedesu. Představil totiž model 206 CC, který je s počtem více než 350 000 kusů nejrozšířenějším automobilem s pevnou skládací střechou vůbec.

Právě dvojice písmen CC v jeho názvu se stala inspirací pro označení podobně koncipovaných vozů pro několik ostatních výrobců.

Tak se pevná střecha skládá... Systém skládání pevných střech automobilů CC je velmi složitým mechanismem s elektrohydraulickým (u některých vozů elektrickým) pohonem. Samotná střecha je nejčastěji složena ze dvou dílů, které se zlomí a složí do zavazadlového prostoru. Prostor pro zavazadla se tak rázem dramaticky zmenší, mnohdy o více než polovinu.

V provedení kupé však tyto automobily vynikají právě objemem prostoru pro zavazadla, který je mnohdy větší než u konvenčních verzí výchozích modelů. Právě celý mechanismus a složená střecha jako taková jsou důvodem, proč design většiny kupé-kabrioletů spojuje relativně vysoká a dlouhá záď s rozměrným víkem.

Ulevnějších a starších automobilů z této skupiny se oba díly střechy skládají proti sobě, takže mezi nimi vzniká ve složené podobě, podobně jako v mušli, zcela nevyužitý prostor. Odpovídajícím způsobem dražší dvojice Mercedesů (SL a SLK) tuto nectnost řeší oddělením a přetočením skleněného dílu střechy. Ten tak rázem lépe zapadne pod střešní díl a méně omezuje zavazadlový prostor.

Poslední novinkou je mezi pevnými skládacími střechami jejich trojdílná koncepce. Mechanismus těchto střech je ovšem složitější. Kratší jednotlivé díly se nejen skladněji složí do prostoru pro zavazadla, ale střecha z nich složená může být delší, a zabezpečí tak prostornější interiér.

Toto řešení se objevuje u dvojice novinek, které se ještě letos objeví i u nás: Volkswagen Eos a Volvo C70. Poněkud vyčnívá jen řešení dvoumístného Opelu Tigra Twin Top, u nějž zadní část střechy zajíždí svisle za prostor pro cestující.

Unikátem mezi automobily s pevnou skládací střechou je Ferrari 575 Superamerica vyvinutá společností Pininfarina. Skleněná střecha totiž umožňuje odkrytí prostoru nad hlavami cestujících svým prostým překlopením vzad a zafixováním nad víkem prostoru pro zavazadla. Skleněná střecha dodávaná firmou Saint Gobain je navíc vybavena tekutými krystaly, které umožňují měnit propustnost světla.

Střechy dělají specialisté
Současné kupé-kabriolety spojuje kromě stejné myšlenky i to, že mechanismy jejich střech vyrábějí externí firmy. Například francouzská společnost Heuliez dodává střechy pro Peugeot 206CC či nově pro Opel Tigra Twin Top. Dalším odborníkem je německá firma Karmann.

Ta dodává mechanismus pro Renault Mégane CC, Nissan Micra C+C a zčásti i pro Mercedes SLK. Italské studio Pininfarina zajišťuje kompletní výrobu dvojice vozů s pevnou skládací střechou - Mitsubishi Colt CZC a Volva C70.

Je zřejmé, že kabrioletů s pevnou skládací střechou bude stále přibývat. Již několik automobilek odhalilo své plány o vstupu do tohoto segmentu. O dalších se spekuluje. Na trh přijde například Opel Astra Twin Top, jejíž prodej se již pomalu rozbíhá. Na přelomu roku 2006 a 2007 se dále objeví Ford Focus s pevnou skládací střechou, který byl k vidění jako koncepční vůz Focus Vignale.

Kupé-kabriolety jsou skutečně ukázkou toho, jak mohou být jen s některými nevýhodami dva zcela rozdílné automobily sloučené v jednom voze se společným podvozkem a motorem.

Autoři:

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...