Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Legendární tramvaje T3 dostanou už třetí tvář. Nakreslil ji Kotas, bude jich až 90

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Za pár dnů dorazí do Prahy tramvaj, kterou si dopravní podnik objednal z krnovských strojíren. V nákladním vlaku bude naložená pilotní verze vozu, který má ambici výrazně proměnit vozový park v metropoli. Bude nízkopodlažní a následovat ho můžou příští rok desítky dalších. Autorem vizuálního návrhu je známý architekt Patrik Kotas.

Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí. foto: Ateliér Patrika Kotase

Nepůjde přitom o novou tramvaj, ale o už podruhé zmodernizovanou „té trojku“, legendu vyráběnou zejména v 60. letech minulého století v pražském ČKD. Po úpravě za 8,4 milionu korun dostane novou elektrickou výzbroj a změní podobu zvenku i zevnitř.

Především ale bude mít snížený prostředek, kterému se slangově říká „vana“. S ní už jezdí v Praze 33 tramvají, nyní tedy můžou přibýt desítky dalších. Tato úprava umožňuje například přepravu vozíčkářů či snazší nástup pro rodiče s kočárky nebo starší cestující.

„Tramvajím T3 zmodernizovaným kolem roku 2000 v našich opravnách bude pomalu končit technická životnost. Díky nové úpravě můžou jezdit ještě dalších šestnáct až dvacet let. Nyní budeme testovat v provozu pilotní vůz,“ popsal pro Lidovky.cz šéf tramvajového úseku pražského dopravního podniku Milan Slunečko.

Pokud dopadnou zkoušky dobře a vedení městské firmy projekt schválí, bude ve hře objednávka na modernizaci až 90 tramvají T3 R.P (označení už jednou upravené „té trojky“ - pozn. red.). K tomu by však mělo dojít nejdříve v průběhu příštího roku.

Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí.
Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí....

Pilot vznikl v Krnovských opravnách a strojírnách, na větší zakázku by už musel dopravní podnik vypsat výběrové řízení. S přihlédnutím k ceně prototypu by celková utracená částka mohla přesáhnout 700 milionů korun. Část prací by však mohla probíhat v tramvajových dílnách pražského dopravce, kde se přestavují vozy na zakázku i pro zahraniční dopravní podniky. To by zakázku mohlo zlevnit.

Nová verze, navržená známým dopravním architektem Patrikem Kotasem, bude vizuálně odkazovat k původní T3, byť z ní už fakticky zbývá jen karoserie. Vše ostatní zmizelo už kolem roku 2000, kdy došlo k první modernizaci.

„T3 se postupem času stala ikonou tramvajového designu. Proto představuje návrat k původní krémové a červené barevnosti logický krok. Tramvaje však přesto budou mít zřetelné odlišnosti dané skutečností, že se do nich vkládá střední nízkopodlažní část. Tím se mírně prodlužují,“ vysvětlil architekt Patrik Kotas, který v minulosti navrhoval například tramvaj ForCity 15T nebo stanici pražského metra Střížkov.

Čelo vozu zdobí klín v krémové barvě, který má nově upravenou T3 odlišit od ostatních tramvají.

„Díky tomu lidé poznají, zda se k nim blíží běžná „té trojka“ nebo vůz s nízkopodlažní částí. Dojde i k úpravám interiéru, zejména k obkladu stěn, přídržných tyčí a sedadel. V tramvajích sice zůstanou sedadla Fainsa, se kterými tyto vozy jezdily před rekonstrukcí, avšak místo látkou potahované vložky bude použita vložka plastová se střídající se červenou a šedou barvou, která je pro interiér T3 tak typická,“ dodal Kotas.

Nová podoba tramvaje bude také výjimečná v tom, že na dveřích pro cestující bude bezpečnostní LED lišta. V době, kdy bude možné vystupovat, bude svítit zeleně. Při ukončení nástupu a výstupu pak červeně. Jiná takto vybavená tramvaj v Praze zatím nejezdí.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Konstruktér - junior

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Mohlo by vás zajímat