Tohle natolik oslabilo Ferrari, že už není v nejnovějším vydání britské konzultační společnosti Brand Finance tou nejsilnější – chcete-li nejvlivnější – značkou světa, jak tomu bylo před rokem.
NEJSILNĚJŠÍ ZNAČKY 2014Údaje v tabulce uvádí odvětví, sídlo firmy, sílu značky (index 100) a její cenu (v miliardách dolarů)
Zdroj: Brand Finance |
Kdo patří do top ten Teď je Ferrari „až“ deváté a naopak číslem jedna je dánské Lego, které představovat asi netřeba. Každoroční žebříček posuzuje především věci, jako je znalost značky, věrnost zákazníků, propagace, firemní pověst či spokojenost zaměstnanců.
V nejlepší desítce pak najdete třeba ještě výrobce nápojů Red Bull (3.), kosmetickou firmu L’Oreal (6.) či oděvní společnost Nike (10.).
Proč ale uspělo právě Lego? A proč naopak přišel takový „pád“ Ferrari? „Za úspěchem Lega stojí příběh. Skutečnost, že míří na obě pohlaví, děti si s ním chtějí hrát a u rodičů vyvolává nostalgii,“ míní manažer Robert Haigh z Brand Finance.
„Ferrari ve formuli 1 upadá od konce éry Michaela Schumachera, ale definitivně jako tým dopadlo na dno loni,“ dodává.
Spasí Ferrari další Němec?
No, Schumacher z Ferrari odešel už v roce 2006, a tak je poněkud podivné, že ještě za rok 2013 byla italská automobilka v čele zmíněného žebříčku.
Zásadnější vliv na propad tak bude mít jiný faktor. Zatímco Lego těží z toho, že je pro všechny, tak Ferrari, které teď taky má být (skoro) pro všechny, na to doplácí.
Srovnání leasingů: Kdo v Česku nejlevněji půjčuje auta? |
Sergio Marchionne, nový prezident firmy, se rozhodl zvýšit prodeje Ferrari až o deset tisíc vozů ročně. Což kritizuje i manažer Brand Finance Robert Haigh. „Lidi už Ferrari nevnímají tak exkluzivně jako dřív.“ poznamenává manažer.
Zároveň ale hned přidá čísla, která jsou s jeho slovy trochu v rozporu: „Hodnota značky (Ferrari) loni stoupla o 18 procent na 4,7 miliardy dolarů. Nová strategie nejspíš způsobí krátkodobé navýšení hodnoty, ale z dlouhodobého hlediska spíš ublíží.“
I když... Třeba Ferrari zase spasí jeden Němec. V kokpitu F1 teď za italskou značku bude nově jezdit Sebastian Vettel.