Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Pražské letiště odbavilo devět milionů lidí, nejoblíbenější destinací je Itálie

ilustrační snímek foto: Profimedia.cz

Pražské letiště již nyní odbavilo 9,3 milionu cestujících, ale stále ale je to třicet procent méně cestujících než před pandemií. Vysoký vzrůst zaznamenávají regionální letiště, fenoménem je velká obsazenost letadel, průměrně 89 procent. Podle údajů letového provozu je jedničkou sezony Londýn, jako destinace celá Itálie.
  13:44

„Meziroční zvýšení provozu letiště je o 16 procent, ovšem kvůli válce nedisponujeme hodnotami z roku 2018. „Letiště běží v souladu s očekáváním. Na regionálních letištích zaznamenáváme růst o 8 až 15 procent a to je dobrá zprava,“ míní Jan Klas, ředitel Řízení letového provozu.

„Teď jsme ve špičce, zaznamenali jsme 9,3 milionu cestujících. Obnova dalekých letu drhne kvůli nedostatku kapacit a Číně,“ říká předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv

Podle údajů letového provozu je jedničkou sezony Londýn, jako destinace celá Itálie. Mezi dopravce dominuje Smartwings se 34 procenty, dále Wizzair a Lufthansa. Dalším fenoménem je velká obsazenost letadel, průměrně 89 procent.

„Do budoucna se budeme snažit rozvíjet přímé lety do Jižní Korey, letos jsme už přidali Island či Lisabon,“ řekl Pos.

Dálkové linky

V jednání jsou podle zástupců Letiště Praha dálkové lety do Chicaga a Philadelphie či Kanady. Jednání o nových linkách vyvrcholí v říjnu, definitivně to bude potvrzené až v listopadu

Tento týden vláda potvrdila, ve spolupráci s komerčním partnerem, také nové železniční spojení, od Veleslavína po Ruzyň. „Bude možné, aby se cestující svezli z centra Prahy na letiště po železnici v roce 2030. To by zvýšilo atraktivitu letiště,“ řekl ministr Kupka.

Letiště Praha letos cílí na odbavení 13,6 milionu cestujících, řekl nedávno předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. V minulém roce letiště odbavilo 10,7 milionu cestujících, což však bylo stále pod úrovní čísel z roku 2019. Tehdy pražské letiště odbavilo 17,8 milionu pasažérů. S návratem k těmto číslům letiště počítá v roce 2026. Výhled na příští rok je 14,9 milionu cestujících.

Stejný scénář hlásí i jiná letiště v Evropě

Na malých a středně velkých letištích je už teď více cestujících, než tomu bylo před pandemií.

Varšavské letiště má za sebou historicky nejlepší červenec. Hůře si vedou pouze ta největší letiště, která stále trpí nižším počtem cestujících za byznysem. Oživení je vidět i na výkonech leteckých společností.

„Červenec přinesl rekordní výsledky na polských letištích. Varšavské letiště Frédérica Chopina odbavilo jen za tento měsíc 1,9 milionu cestujících. Od začátku roku již počet cestujících překročil deset milionů, což znamená, že jsou velké šance na překonání předpandemických hodnot. V roce 2019 bylo na letišti v Okecie odbaveno 18,86 milionu cestujících. Pražské letiště od začátku roku odbavilo přes 8 milionů cestujících, což znamená meziroční nárůst o více než třetinu,“ říká Paweł Majtkowski, tržní analytik společnosti eToro.

Malá a regionální evropská letiště dosáhla v první polovině letošního roku předpandemické úrovně, což odpovídá celoevropskému trendu. Horší výsledky však vykazují ta největší letiště, a to v důsledku poklesu obchodních letů. Velká letiště, jako je Londýn (Heathrow), Istanbul, Paříž, Amsterdam a Frankfurt, zaznamenala v první polovině roku o devět procent méně cestujících než v roce 2019.

Podle údajů Mezinárodní rady letišť v Evropě (Airports Council International Europe) je počet cestujících v celé síti evropských letišť o 7,7 procent nižší než v roce 2019, ale meziměsíčně se postupně zlepšuje z -11 procent v lednu na -6 procent v červnu letošního roku.

„Je vidět, že tahounem růstu evropské letecké dopravy jsou turisté. Nejvýraznější nárůst totiž zaznamenala letiště v oblíbených prázdninových destinacích a letiště založená nízkonákladovými dopravci. Trapani (+163 procent) a Perugia (+137 procent) v Itálii, Tirana (+105 procent) v Albánii, Kutaisi (+82 procent) v Gruzii nebo Zaragoza (+57 %) ve Španělsku,“ doplňuje tržní analytik společnosti eToro.

Pro investory se dobré výsledky letišť začínají promítat i do výsledků leteckých společností. Lufthansa, největší evropská letecká skupina, vykázala ve druhém čtvrtletí tržby ve výši 9,4 miliardy eur (asi 235 miliard korun), což je meziročně o 17 procent více 8 miliardy eur (asi 200 miliard korun). Od ledna do června přepravily letecké společnosti skupiny Lufthansa více než 55 milionů cestujících, což je o 30 procent více než ve stejném období roku 2022.

Společnost WizzAir rovněž vykázala dobré finanční výsledky, když za tři měsíce koncem června dosáhla čistého zisku ve výši 61,1 milionu eur, což je více než průměrný odhad analytiků, který činil 51,5 milionu eur. Letecká společnost vykázala v červenci vysokou míru obsazenosti svých letadel, která činila 94,9 procent (oproti 89,7 procentům před rokem). Cestovní horečka se projevila také na finančních výsledcích společností EasyJet a Ryanair, které jsou lepší, než se očekávalo.

Autoři: ,

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...