Z čísel je zřejmé, že loni se poprvé od roku 2012 zastavil pokles domácího odbytu všech piv. Meziročně prodej vzrostl o víc než procento na 15,3 milionu hektolitrů (bez nealko piv). Desítky a další nízkostupňová piva dosud kralovaly. Třeba ještě v roce 2006 činil podíl výčepních piv 65 procent celkového domácího prodeje a ležáků 32 procent.
Tradiční pivaři odcházejí
Loni už podíl lehčích piv klesl ke 46 procentům a dohromady dvanáctek a jedenáctek vzrostl na 51 procent.
„Typický pivař, konzumující takřka každý večer svých několik desítek, odchází do důchodu nebo na věčnost a nová generace vyhledává už něco zajímavějšího a pestřejšího,“ říká Tomáš Maier, který na České zemědělské univerzitě Praha přednáší ekonomiku pivovarnictví.
Statistika celníků potvrzuje i další trend – to, čemu pivaři často říkají desítka, jsou spíš devítky. Těch se loni prodalo přes čtyři miliony hektolitrů, tedy skoro dvakrát víc než desítek.
Úplně nejprodávanější piva podle jednotlivých stupňů jsou jedenáctky, loni jich Češi nakoupili 6,8 milionu hektolitrů. Roste i zájem o speciální piva (od třináctky výš), ale jejich podíl je stále minimální.
Anketa
Jaký typ piva pijete nejraději?