Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Maloobchodní tržby klesly o sedm procent. Lidé začínají propadat špatné náladě, varuje ekonom

ilustrační snímek foto: Petr Lundák, MF DNES

Maloobchodní tržby v květnu meziročně poklesly o 6,9 procenta. Pokles tržeb je patrný prakticky ve všech typech prodejen, výjimkou jsou lékárny a drogerie. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).
  11:41

Tržby se propadly i meziměsíčně, a to o 2,3 procenta. „Lidé začínají propadat špatné náladě, což se projevuje poklesem tržeb obchodníků. Kvůli prudkému zdražování roste zájem o akční nabídky a nejlevnější varianty produktů. Navíc se zvyšuje počet lidí, kteří si před výplatou nemohou koupit vůbec nic,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Dosavadní letošní meziroční růst tržeb se do dubna pohyboval kolem 5-6 procent. Statistici připomínají, že porovnání s loňským rokem ovlivnila relativně vysoká srovnávací základna. „Meziroční srovnání ovlivnila i vyšší srovnávací základna, kdy vloni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých sortimentů nepotravinářského zboží výrazně rostly,“ uvádí vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Plošný pokles

Pátý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům. Snížily se zhruba o deset procent. „Avšak oproti předpandemickému roku 2019 byly o více než třetinu vyšší,“ dodává Gotvaldová. Epidemie koronaviru vypukla v Česku v březnu 2020. Protiepidemická opatření poté několikrát omezila prodej v kamenných obchodech, což přimělo zákazníky nakupovat více prostřednictvím internetu.

Výrazný propad tržeb byl zaznamenán v obchodech s oděvy a obuví. Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví klesly letos v květnu meziročně o 15,3 procenta. „Tento typ prodejen v České republice zdražoval výrazně více než ve zbytku Evropské unie. Přitom většina zboží je dovážena z Asie, čímž se české obchody neliší od jiných v Evropě,“ komentuje Štěpán Křeček.

Obchody se sportovními potřebami utržily o 14,8 procenta méně, prodejny elektroniky měly tržby téměř o desetinu nižší a obchody s výrobky pro domácnost si pohoršily o devět procent. Naopak tržby v lékárnách a prodejnách zdravotnických potřeb vzrostly o 5,5 procenta a v drogeriích o 4,4 procenta.

Nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly tržby nižší o 6,4 procenta, specializované prodejny potravin utržily o 3,2 procenta méně.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 8,1 procenta. Lidé méně utratili jak za koupi aut včetně náhradních dílů, tak za opravy.

„Zpomalení dynamiky tržeb je patrné poměrně plošně napříč sortimentem zboží, což potvrzuje, že ochota utrácet ze strany domácností se snižuje. To koneckonců odpovídá i velmi negativnímu sentimentu domácností, který se nachází na nejslabších úrovních v historii sledování dat od roku 1998,“ zmiňuje Jakub Seidler, hlavní ekonom České bankovní asociace.

Další zhoršení

Zhoršování čeká český maloobchod pravděpodobně i v následujících měsících. „Naznačuje to vývoj spotřebitelské důvěry, která je nejnižší od roku 2003, kdy se údaj začal sledovat. Inflace navíc dosáhne v letních měsících 20 procent, což spotřebitelské důvěře rozhodně neprospěje,“ uvádí ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.

„Další zvyšování cen energií bude navíc tlumit možnost domácností utrácet za nezbytné zboží. Poklesy prodejů se ale nevyhnou většině kategorií,“ doplňuje Steckerová.

„Pokles aktivity v maloobchodu se očekával, dostavil se ale více abruptně. Vzhledem k záporným reálným mzdám a očekávánému dalšímu zdražení energií v červenci a patrně i na podzim zůstane spotřebitelská nálada na bodě mrazu, což bude držet tržby v maloobchodu utlumené navzdory příznivé situaci na trhu práce,“ říká David Vagenknecht, analytik Raiffeisenbank.

Autoři: ,

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...