Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

„Maňana“ to není

Ekonomika

  14:45
Praha - Juraj Šedivý, finanční ředitel Českého Telecomu, se na část konkurence dívá s respektem. Nedávno prohlásil, že pokles pevných linek zastaví do dvou let.

Ke konkurenci cítí respekt. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

LN Jste jeden z Čechů v nejvyšším vedení firmy, je to výhoda?

V týmu je rovnováha mezi Čechy a Španěly a dalšími národnostmi. Diverzifikace národností je dobrá, jsou zde zkušenosti ze Španělska i znalost domácího prostředí. Tým je složen optimálně a je velmi kooperativní.

LN Vidíte v tom i nějaký zápor?

Už dříve jsem pracoval v mezinárodních firmách a národnost není podstatná. Mentalita i zkušenosti jsou jiné, ale pokud má tým jasný cíl a tah na branku, tak je to spíše obohacující než problémové.

LN Jak se změnilo vedení, když přišli Španělé? Jsou opatrnější na finance, anebo fungují na principu „maňana“, pohoda...?

„Maňana“ to určitě není. Na byznys jsou kladeny nároky ze strany finančních kruhů i akcionářů. Finanční management je konzervativní, ale není to nic radikálně jiného, než co jsme aplikovali v Telecomu předtím. Nevidím v tom žádný problém. Ale management určitě není „maňana“, je tam entuziasmus pro práci a tah za výsledky.

LN Výsledky v Telecomu jsou dobré. Kde přesto vidíte rezervy? Jsou problém hlavně fixní linky?

Pokles služeb na fixních linkách problém je. Existují ale zajímavé příležitosti než jen hlas či datové služby. Je to zejména širokopásmový internet, datové služby nové generace, služby s přidanou hodnotou, komplexní zákaznické řešení pro velké korporátní klienty a podobně. Nemáme obavy, že by výkonnost byznysu utrpěla. Jen orientace společnosti se musí soustředit právě na ně. Spousta z nich je pro Telecom nových: poskytování obsahu přes širokopásmový internet, zejména televize po pevné lince je pro nás skutečně novou oblastí. Je potřeba jen zaměřit tento segment na zákazníky tak, aby byl zajímavý, atraktivní i vůči konkurenci třeba kabelových televizí. Musíme se rychle učit.

LN Nedávno jste pro server Patria řekl, že pokles pevných linek zastavíte do dvou let. Bude to kvůli internetu a IPTV? Jak moc budou ceny konkurenční, abyste zákazníky nalákali?

Nemyslíme si, že snižování ceny je jediný důvod, aby si zákazník vybral naše služby. Spíše se snažíme naplnit nabídku tak, aby zákazník viděl hodnotu a aby byl ochoten ji zaplatit. Proto třeba nabídka v oblasti televize po pevné lince musí být minimálně tak dobrá jako u kabelových televizí. Samozřejmě to, co dokážeme poskytnout navíc u IPTV, je interaktivita, která je mnohem vyšší než u kabelových televizí. Pak je tady spousta dalších atraktivních služeb v oblasti vzdělávání, her, bezpečnostních dohledů, videa na vyžádání, kdy zákazník nemusí do kamenné půjčovny, ale stáhne si pohodlně film domů.

LN Kdy začnete oficiálně tyto služby nabízet?

Spoustu z nich už nabízíme. Co se týče IP televize, bude to v druhé polovině roku 2006.

LN Dá se říci, jaké investice si tyto projekty vyžádaly?

Samozřejmě, že poskytování těchto služeb vyvolává potřebu kapacitně posílit síť a zlepšit její technické parametry. Značné prostředky vyžaduje marketing a zavedení produktů na trh. Co se týče investic, konkrétní částky nezveřejňujeme. Jsou nicméně v balíku celkových investic, které v roce 2006 představují deset až dvanáct procent ročních výnosů, a to platí zhruba pro mobilní i fixní linky.

LN Telecom se spojuje s Eurotelem a vytváří značku Telefónica O2. Myslíte, že jsou trh a zákazníci připraveni na změnu, na ztrátu letitých značek a vůbec na konvergované služby?

Trh je určitě zralý. Jsem přesvědčen, že zákazník je z hlediska integrované zákaznické podpory i konvergentních produktů plně připraven. Je teď na nás, jak rychle to budeme klientům poskytovat. Děláme pro to všechno, proces integrace probíhá velmi rychle.

LN Není trochu paradox, že dcera (Eurotel) může vlastně u mnoha služeb „brát“ klienty mateřského Telecomu? Ať se jedná o internet, či právě přechod od pevných k mobilním službám?

Vůbec bych to tak necharakterizoval. Eurotel jsme my. Jsme jedna firma. Hranice fixního a mobilního byznysu se stírají, aktivity jsou spíše soustředěné na zákaznické segmenty a potřeby. To znamená, že třeba rezidenční segment bude mít jednotné řízení, které bude poskytovat mobilní i fixní služby. Zákazník je prostě náš zákazník bez ohledu na to, jestli byl předtím v Eurotelu nebo v Telecomu.

LN Jak vidíte konkurenci na českém trhu? Radiokomunikace koupily Tele2, loni nakupovala ve velkém GTS Novera. Mění se pro vás a pro trh něco?

Je konkurence, na kterou se díváme s respektem, a pak je konkurence, kterou až tak rádi nevidíme. Do druhé skupiny patří ti, kterým říkáme free riders, černí pasažéři, kteří neinvestují do technologií a v zásadě profitují z anomálií v regulačním prostředí. Firmy typu GTS Novera či Radiokomunikace jsou seriózní poskytovatelé služeb s dlouhodobou strategií a vlastní infrastrukturou i vážnou konkurencí. Ale radši vidíme tuto konkurenci, protože víme, co můžeme čekat. Svádíme s nimi boj o trh, ale společně vytváříme konkurenci, která je prospěšná pro zákazníka a nutí nás k vyšší efektivitě. Vítáme konsolidaci na trhu a radši vidíme tři, čtyři vážné konkurenty, než některé malé operátory, kteří se snaží zaujmout zoufalými kroky z hlediska ceny, nesplnitelnými přísliby nabídky služeb, respektive kteří mají nároky na využití naší infrastruktury za ceny, které jsou zlomkem nákladů.

LN A změny pro zákazníky? I třeba z důvodu, že telekomunikační úřad snížil cenu u pronájmů za vaše linky pro konkurenci a snížil propojovací poplatky. Je to prostor pro pokles cen?

Platí to, co říkáme už roky, že cena velkoobchodní nabídky musí zohledňovat cenotvorná kritéria, náklady plus přiměřený zisk. Trh už se tam postupně dostává. Myslím, že se regulátor snaží dostat cenovou politiku tam, kde má být. Až na to, že proces měl proběhnout před pěti lety. Ale jsme rádi, že alespoň teď k tomu dochází. Z hlediska zlevňování: určitě nějaký prostor je, ale ještě jednou bych zdůraznil, že radši budeme investovat do technologií a nových atraktivních služeb, ale budeme i rádi, když za ně bude klient ochoten zaplatit férovou cenu.

LN U menších konkurentů se často objevovaly žaloby vůči Telecomu, jak velký jsou problém?

Žaloby alternativních operátorů považujeme za neodůvodněné a za způsob, jakým se snaží kompenzovat svoji neschopnost poskytnout konkurenční služby na trhu.

LN Do privatizace fungoval v Telecomu motivační program pro manažery, plánuje se obnovení?

Systém odměňování zaměstnanců i managementu bude i v novém režimu po privatizaci.

Autoři: