Neděle 17. ledna 2021svátek má Drahoslav -5 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Britská média v jedněch rukou? Magnát Murdoch má našlápnuto

Rupert Murdoch | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rupert Murdoch | foto: Reprofoto

LONDÝN/PRAHA Rupert Murdoch má šanci stát se nejvlivnějším hráčem na britském mediálním trhu. A tím i v politice.

Víc než 120 tisíc lidí se včera během několika hodin podepsalo pod petici určenou britskému premiérovi Davidu Cameronovi a vicepremiérovi Nicku Cleggovi. Připojili se tak k těm, kteří se na poslední chvíli snaží zabránit mediálnímu magnátovi Rupertu Murdochovi v ovládnutí britské televizní sítě BSkyB. Proč? Kdyby se mu to povedlo, říkají, získal by kontrolu nad většinou britských médií.

Ekonomové na tom z čistě profesního hlediska nevidí nic špatného, prodeji televize, v níž má zatím Murdoch jen poloviční podíl, dala loni na podzim zelenou i Evropská komise. Ti, kdo proti prodeji protestují, mají problém s Murdochem. Přestože to vehementně popírá, není žádným tajemstvím, že svá média využívá k obratným politickým manipulacím.

Pravda je, že jestli se Murdochovi povede ovládnout televizi BSkyB, získá kontrolu nad přinejmenším polovinou britského mediálního trhu. Jen BSkyB totiž sleduje víc než 3,5 milionu lidí, k tomu je nutné připočíst zhruba 2,5 milionu každodenních čtenářů bulváru The Sun plus další miliony či statisíce čtenářů deníků The News of The World, The Times a The Sunday Times.

Mediální magnát

Rupert MurdochMurdoch, který příští týden oslaví 80. narozeniny, se narodil a rozjel svou kariéru v Austrálii, své mediální impérium ale začal budovat až v Británii. Koncem 60. let koupil skomírající plátek The Sun, udělal z něj bulvár, který je dnes s téměř 2,5 milionu výtisků suverénně nejprodávanějším listem v zemi. V 80. letech své impérium rozšířil o deník The Times a nedělník The Sunday Times, z kterých udělal baštu vládnoucích toryů, především pak tehdejší premiérky Margaret Thatcherové.

Později změnil strany, přidal se k labouristům a skrze svá média protlačoval Tonyho Blaira. Po Blairově odchodu z postu premiéra se přidal znovu k toryům a podporoval současného premiéra Davida Camerona.

V roce 1989 rozjel vysílání placené sítě televizí Sky, která však prodělávala tak, že odprodal poloviční podíl společnosti British Satellite Broadcasting. Teď jej chce odkoupit a nabízí 7,2 miliardy liber. Poslední slovo bude mít vláda, která své rozhodnutí oznámí do konce týdne.

Murdochova doložka

Murdochovi se vyčítá leccos. Faktem je, že i bez stoprocentní kontroly nad BSkyB je jedním z nejmocnějších mediálních magnátů na světě. Podle časopisu Businesweek "vysílají jeho satelitní televize programy v zemích pěti kontinentů, dominují vysílání v Británii, Itálii a v rozsáhlých oblastech Asie a Středního východu.

Vlastní 175 novinových titulů v čele s deníky, jako je The Wall Street Journal, a jen ve Spojených státech 35 televizních stanic, které pokrývají přes 40% území". Jeho jméno vzbuzuje kontroverze nejen v Británii, ale i ve Spojených státech. Tam totiž vybudoval baštu konzervativců, kterou ztotožňuje televize Fox News.

Za příklad toho, jak Murdoch uplatňuje svůj vliv, bývá často citován mediální zákon, který v britském parlamentu protlačil Tony Blair. Zákon z roku 2003 totiž slevil z přísných regulí, které zakazovaly, aby vydavatel novin vlastnil zároveň televizi. Současně upravil podmínky, které bránily tomu, aby média vlastnili cizinci. O zákoně se už tehdy mluvilo jako o "Murdochově doložce", protože se vztahoval přesně na něj.

Komentátor listu The Observer uvedl svou poznámku z minulého týdne titulkem: "Jsme takové mátohy, že tu prostě Murdoch musí vyhrát." Připomíná v něm, že si Rupert Murdoch vždycky věděl rady, jak obejít regule. "Britští politici rádi zdůrazňují, jak se orientují na byznys, ale dopřávají sluchu jen nejvlivnějším podnikatelům. To je slabost, kterou Murdoch objevil už dávno," uzavřel komentátor.

Vítek Starý se po dlouhé době ozval: Je toho hodně, když je člověk sám

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V lednu letošního roku se po něm slehla zem a od té doby o sobě nedal vědět. Nyní frontman již neexistující kapely...

Peníze mě omámily. Upřímná zpověď Jana Šimáka, proč ho fotbal přestal bavit

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Už nikdy nezjistí, jak dobrý doopravdy mohl být. Říkalo se, že má větší talent než Tomáš Rosický, ale místo, aby si po...

Sovák se k nám choval hodně arogantně, vzpomínají princezny na natáčení Arabely

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Arabela a Xénie po čtyřiceti letech. Jana Nagyová žije v Krefeldu, Dagmar Patrasová v Praze. Prostřednictvím...