Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Český internet má 6,4 miliardy korun z reklamy

Média

  17:51
Český internet inkasoval za rok 2009 celkem 6,4 miliardy korun od domácích zadavatelů reklamy. Pro rok 2010 pak provozovatelé internetových médií odhadují meziroční růst o více než sedmnáct procent. Vyplývá to z průzkumu realizovaného nezávislou výzkumnou agenturou Factum Invenio pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).

Ilustrační foto foto: Shutterstock

"Bude zajímavé porovnat, jak moc se v tomto roce očekávání nárůstu potkají s realitou a jak dobrý odhad mají subjekty, které se podílely na analýze. Zvlášť, když se mluví o tom, že přijde ještě další vlna hospodářské krize," uvedla pro LN výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová.

Podíl internetu coby typu média dosáhl nyní téměř deseti procent na celkových investicích do reklamy v roce 2009 u nás a je na třetím místě hned za televizí a tiskem. Ostatní média, jako jsou například rozhlas, venkovní reklamní nosiče nebo kina, jej teprve následují.

Kam šly a půjdou peníze?

V rámci plošné reklamy inzerenti v loňském roce investovali do internetu přes čtyři miliardy korun a v reklamě v katalozích to bylo 786 milionů korun v ceníkových cenách. V takzvaných PPC systémech (pay-per-click, výkonnostní reklama) inzerenti utratili téměř 1,6 miliardy korun v reálných cenách.

Většinu, a to i v předpovědi pro letošní rok, zaujímá plošná inzerce, která je u zadavatelů, alespoň podle ceníkových cen, stále na prvním místě. A podle odhadů členů SPIRu by se ani letos podíl jednotlivých forem inzerce významně měnit neměl.

"Uvedená čísla představují v současnosti nejpřesnější možný pohled na stav internetové inzerce v České republice. V celkovém součtu internetové reklamy jsou promítnuty dva odlišné obchodní modely, konkrétně nákup plošné inzerce a výkonnostní reklamy, které nemají stejnou tvorbu cen. Tato data nelze vždy snadno porovnávat, ovšem kvůli zjištění celkového výkonu trhu to určitě dává smysl. Díky tomu jsou tyto hodnoty srovnatelné s výzkumy dalších typů médií. Internet nadále posiluje svou pozici mezi třemi nejvýznamnějšími typy médií," vysvětluje souvislosti Ján Simkanič, předseda výkonné rady internetového sdružení.

Celkový inzertní výkon za loňský rok se skládá z částek měřených projektem AdMonitoring, jenž registruje kampaně plošné inzerce (takzvané display reklamy) ve standardních formátech, a z výkonů dalších forem internetové reklamy (nestandardní display reklamy, PPC reklamy a reklamy v katalozích) získaných na základě deklarovaných výkonů jednotlivých poskytovatelů obsahu, agentur a provozovatelů PPC systémů v režii výzkumné agentury Factum Invenio.

Nejvíc poroste nestandardní reklama

Členové SPIR předpokládají, že letos nejvíce poroste nestandardní reklama, protože tato forma inzerce je pro média výnosově nejzajímavější. Její růst by proto měl podle očekávání SPIR letos dosáhnout 28,8 procenta. V případě standardní reklamy očekávají členové SPIR růst o 16,6 procenta, katalogová reklama by měla vzrůst o 20,1 procenta a PPC reklama o 16,3 procenta.