22. prosince 2014 6:10 Lidovky.cz > Byznys > Média

Změny mediální krajiny v Česku. Co přinesly letos?

Internetová média (ilustrační) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Internetová média (ilustrační) | foto: Shutterstock

PRAHA Noví vlastníci, obměny vedení či rozsáhlé změny v zastupování televizních a rozhlasových stanic. I v letošním roce zaznamenala mediální krajina v Čechách mnoho změn. Mezi jinými také vznik nových titulů jako Echo24 nebo Reportér.

Letošní rok přinesl v médiích například změnu ve vedení FTV Prima, TV Barrandov nebo vydavatelských společností Economia, Vltava-Labe-Press a Empresa Media. Významně se proměnil trh mediálního zastupování televizních a rozhlasových stanic.

Trhu se nevyhnuly ani další vlastnické přesuny, i když v menší míře než loni, kdy nového vlastníka získaly MAFRA, tehdejší Ringier Axel Springer a Rádio Impuls.

Vycházet začaly nové tituly jako Echo24, Reportér, Téma nebo další magazíny vydavatelství Tablet Media.

Změny v čele televizí

Generální ředitel TV Prima Marek Singer.

Generální ředitel TV Prima Marek Singer.

V březnu se uskutečnila dvojí výměna v čele televizí. Na pozici generálního ředitele FTV Prima po roce skončil Martin Konrád, kterého vystřídal jeho předchůdce Marek Singer, a následně se proměnila struktura nejvyššího vedení.

Ještě kratší dobu, zhruba pět měsíců, vydržel v čele TV Barrandov Vladimír Železný, kterého zastoupila Marcela Hrdá.

Obě televize kromě úsilí o zvýšení sledovanosti spojuje záměr rozšířit svou televizní nabídku. Prima oznámila další přírůstek na konec prvního čtvrtletí příštího roku a další projekty zvažuje, TV Barrandov několikrát avizovala rozjezd až dvou nových kanálů.

Zánik Insideru a přesuny titulů

 Změny na nejvyšších pozicích letos zažili i další mediální hráči. Nově zřízený post generálního ředitele Empresa Media v dubnu obsadil dosavadní ředitel redakcí Daniel Köppl. Generálním ředitelem společnosti Vltava-Labe-Press, která mimo jiné vydává 71 regionálních Deníků, se v červenci stal člen představenstva Jaromír Skopalík.

Generálním ředitelem Economie byl v září jmenován Roman Latuske, po šestnáctiletém působení v konkurenční Mafře. Pod novým vedením Economia již například spustila projekt placeného webu Hospodářských novin a pročistila portfolio titulů, z něhož zmizel například internetový deník Insider nebo odborné časopisy Moderní obec a Odpady, které převzal Profi Press. Na příští rok Latuske plánuje spuštění videoplatformy Aktuálně TV, jejíž první vlašťovkou je od letošního roku webová televize DV TV s Danielou Drtinovou a Martinem Veselovským.

Roman Latuske spolu s Andrejem Babišem a Richardem Krajčem

Roman Latuske spolu s Andrejem Babišem a Richardem Krajčem

Velké změny u mediálních zástupců

Významnou proměnou prošel trh mediálního zastupování, a to především přeskupení Media Clubu televize Prima, který nově vedle TV Barrandov zastupuje hudební televizi Óčko, dále rozhlasové stanice Radio United Services a stanici Impuls.

Jako protiváha vznikla společnost Radiohouse, tedy společný projekt dosud konkurenčních rozhlasových skupin Lagardere Active ČR a Media Bohemia, do jehož čela nastoupil bývalý šéf Media Clubu Michal Beran.

Nové tituly

Vydavatelský trh se letos rozšířil o několik nových projektů. Internetový deník Echo24.cz a následně týdeník Echo24 spustil bývalý šéfredaktor Lidových novin Dalibor Balšínek.

Měsíčník Reportér na podzim začal vydávat bývalý šéfredaktora MF DNES Robert Čásenský a další přírůstky oznámil Michal Klíma, vlastník vydavatelství Tablet Media.

Projektem velkého mediálního domu je proti tomu týdeník Téma, který v Mafře krátce po svém příchodu připravil František Nachtigall.

Noví šéfredaktoři

Jaroslav Plesl

Jaroslav Plesl

Jedním z nejviditelnějších redakčních přesunů byl letos nástup nového šéfredaktora MF DNES Jaroslava Plesla, který odešel z vedení časopisu Týden a vystřídal po půl roce v čele deníku Sabinu Slonkovou.

Pavel Šafr

Pavel Šafr

Ve vedení časopisu Reflex skončil Pavel Šafr, který nyní vystupuje jako člen sdružení proti omezování svobody médií Free Czech Media. Nové šéfredaktory mají také například tituly vydavatelství Mafra 5plus2 a Metro, a rovněž týdeník Euro a deník E15 z vydavatelství Mladá fronta.

Nové vedení letos získaly také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a Rada České televize a Rada Českého rozhlasu, jejichž složení se obměnilo po hlasování Poslanecké sněmovny.

Lidovky.cz, ČTK