Neděle 9. srpna 2020svátek má Roman 32 °C skoro jasno, občasné bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Murdochův bulvár uplácel úřední zdroje

Rupert Murdoch | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rupert Murdoch | foto: Reuters

LONDÝN Společnost mediálního magnáta Ruperta Murdocha se dohodla s britskou zpěvačkou Charlotte Churchovou na odškodném 600.000 liber (17,7 milionu korun) za odposlechy jejího telefonu pro Murdochův list News of the World.

Vysoká představitelka britské policie rovněž uvedla, že další Murdochův bulvární list The Sun si udržoval síť zkorumpovaných úředních zdrojů ve všech oblastech veřejného života.

Při soudním jednání vyšlo najevo, že 33 článků NoW vycházelo ze vzkazů v hlasových schránkách rodinných příslušníků Charlotte Churchové. V roce 2002 byl odposloucháván i její telefon, novináři jí sledovali a získali přístup k jejím lékařským záznamům.

'Byla jsem znechucena'

Zpěvačka uvedla, že byla znechucena rozsahem ilegálních aktivit listu, "pro který neexistovalo žádné tabu,... šlo jen o to, aby mohli vydělávat pro nadnárodní mediální společnost". Přestože zástupci již neexistujícího nedělníku NoW se u soudu omluvili, tak se podle Churchové ukázalo, že "by udělali vše pro to, aby mi zabránili odhalit jejich jednání". "Opravdu toho nelitují. Litují jen toho, že se nechali chytit," řekla Churchová, která se proslavila ve svých 12 letech.

Společnost News International sdružující Murdochovy britské listy již mimosoudně odškodnila na 37 lidí, vesměs celebrit jako jsou fotbalista Paul Gascoigne či herci Jude Law, Steve Coogan nebo Sienna Millerová. Odškodnění pro Churchovou, které zahrnuje 300.000 liber soudních výloh, je však zatím s přehledem nejvyšší.

K TÉMATU:


Současně v Londýně začala druhá fáze veřejných slyšení zkoumajících praktiky britských médií po skandálu s odposlechy. Vysoká představitelka Scotland Yardu, která vede policejní vyšetřování, Sue Akersová, řekla, že podle všeho v deníku The Sun vládla "kultura ilegálních plateb".

Britský The Sun

Britský The Sun

"Vyšetřování ukazuje, že se platilo představitelům ve všech oblastech veřejného života," uvedla s tím, že již byla v rámci vyšetřování zatčena řada zaměstnanců The Sun a policistů, stejně jako po jednom zaměstnanci ministerstva obrany a ozbrojených sil.

Její tvrzení následuje den poté, co Murdoch začal publikovat nedělní vydání The Sun, které by mělo nahradit zdiskreditované NoW. Podle Akersové byly údajné ilegální platby schvalovány vysokými představiteli The Sun. Nešlo o to, že někdo koupil zdroji občas skleničku nebo oběd, ale o pravidelné, časté a někdy významné sumy vyplácené úředním představitelům, řekla Ackersová.

'Obscénní drby'

Například jeden člověk dostal prý během let 80.000 liber (2,4 milionu korun). Jeden novinář zase dostal od listu 150.000 liber pro zdroje. Podle Akersové si zaměstnanci The Sun uvědomovali, že takové jednání je ilegální.

Zdůraznila také, že valná většina článků založených na informacích získaných uplácením byla jen "obscénními drby" a nebyly ve veřejném zájmu. Veřejný zájem může podle britských zákonů ospravedlnit získání některých informací i ilegálními prostředky, jako je odposlech - pokud je není možné získat jinak.

,

Pizingerová: Mé těhotenství je jako příbalový leták, mám všechny symptomy

iPad (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Začátkem roku Vendula Pizingerová oslavila osmačtyřicítku a také zjistila, že čeká dítě. Těhotenství oznámila na...

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

iPad (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

KOMENTÁŘ: Rusko má problém. Vidíme do vaší ambasády, dala najevo BIS

iPad (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vypovězením diplomatů-špionů Andreje Končakova a Igora Rybakova formálně skončila ricinová aféra ruské ambasády. Ať si...