Čtvrtek 28. května 2020svátek má Vilém 16 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Média

Otázky Václava Moravce znevýhodňovaly kandidáty, zlobí se rada

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: ČTK

PRAHA Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) kritizuje vysílání veřejnoprávní České televize (ČT) a Českého rozhlasu (ČRo) před letošními krajskými a senátními volbami. Podle rady v něm mimo jiné byli znevýhodněni někteří kandidáti. Žádá proto od ČT a ČRo vysvětlení. Nedostatky odhalila rada i ve vysílání dalších stanic.

ČT musí radě vysvětlit odchylky mezi výsledky výzkumu volebního modelu, podle kterého byli zváni hosté do pořadu Otázky Václava Moravce Speciál, a skutečnými volebními výsledky. Stejný problém zjistila RRTV i v případě pořadu Předvolební speciál Martina Veselovského na ČRo. "Rada vyjádřila názor, že v důsledku těchto odchylek byly některé politické subjekty značně znevýhodněny," uvedla předsedkyně rady Kateřina Kalistová.

"Česká televize se neztotožňuje se závěry Rady pro rozhlasové a televizní vysílání vyplývající z analýzy, kterou si nechala zpracovat," reagovala mluvčí ČT Michaela Fričová. Podle televize navíc člen rady zodpovědný za oblast výzkumu ocenil transparentní princip definice volebního modelu, založeném na průzkumu dvou nezávislých agentur.

Komunikace s diváky byla domluvená

Rada požaduje také vysvětlení koncepce pořadu Otázky Václava Moravce Speciál. Podle RRTV nebyla komunikace s diváky, kteří se přenosů účastnili, spontánní. Moderátor prý předem věděl, kdo z publika dostane možnost položit hostům dotaz a jaký dotaz to bude. To mělo mít za cíl vyvolání debaty ke konkrétnímu tématu. "Divákovi ovšem tato 'nahranost' nebyla známa," podotkla Kalistová.

ČT bude muset vysvětlit i koncepci předvolebního pořadu Politické spektrum. V něm podle rady dostali "zcela redakčně nekorigovaný prostor" pro vyjádření zástupci kandidujících subjektů. V mnohých případech ho prý využili k propagaci formou podobné reklamním spotům.

Prohřešků se dopustily i Prima a Nova

Ve zpravodajství FTV Prima v předvolebním období odhalila RRTV čtyři příspěvky, které mohly porušovat zásady objektivity a vyváženosti. V Televizních novinách na Nově byly podle rady takové příspěvky dva.

Nedostatky byly odhaleny i ve vysílání regionálních provozovatelů. GENUS TV bude radou vyzván, aby vysvětlil, podle jakého klíče byli zváni kandidáti politických stran do pořadu Interview vysílaného na programu GENUS PLUS od 6. září do 4. října. Podobné vysvětlení bude RRTV chtít od společnosti POLAR televize Ostrava, která provozuje program Polar. Radě není jasné, na základě čeho byli zváni hosté do předvolebního pořadu Volební studio.

,
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško
Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško

Pojďte s námi vyzkoušet enzymatické kapky Co-Lactase, které mohou pomoci vašemu miminku proti intoleranci laktózy a kojenecké kolice.