Neděle 27. září 2020svátek má Jonáš 12 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Rada informuje, jak bude posuzovat reklamu. Nový zákon zatím není

Televize - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Televize - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání přijala v úterý 2. února metodiku, jak bude postupovat ve věci transpozice evropské směrnice o audiovizuálních a mediálních službách do českého právního řádu. Zákon, který měl tuto směrnici zabudovat do českého práva, totiž zatím nebyl schválen.

Budou moci televize na českém trhu využívat takzvaný product placement, tedy umísťovat přímo do obsahu vysílaných děl za úplatun komerční výrobky? A co takzvaný "split screen", neboli prostorové rozdělení obrazovky, v jejíž oddělené části běží reklama? Bude u nás legální? Podle rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se televize vysílající v České republice na tyto novinky zatím těšit nemohou.

"Článek evropské směrnice, zabývající se možností umístění produktu do vysílaného pořadu (product placementem), připouští širší autonomii legislativní pravomoci členských států. Úprava umožňuje členskému státu EU institut umístění produktu buď zakotvit do svého právního řádu (za stanovených podmínek), anebo ho naopak zcela zakázat. Z uvedeného je zřejmé, že v České republice bude product placement legalizován teprve tehdy, až tak výslovně stanoví zákon," píše jednoznačně rada.

Takzvaný split screen, který si televize na českém trhu vyzkoušely v rámci svých reklamních bloků poprvé v roce 2000, teď také u nás nečekají příliš široké možnosti rozšíření. Podle stanoviska rady musí nové reklamní techniky respektovat pravidla používání reklamy, jako je zásada oddělení redakčního obsahu od komerčního sdělení. Technika dělené obrazovky by podle rady neměla připouštět ani možnost zařadit reklamu během závěrečných titulků s ohledem na požadavek zachování celistvosti audiovizuálních děl. "Rada tak bude v jednotlivých konkrétních případech rozhodovat, při zachování eurokonformního výkladu, zda při použití techniky dělené obrazovky nedochází k porušování pravidel používání reklamy," uvedla RRTV ve svém prohlášení.

O aplikaci evropské směrnice tak rada uvažuje prakticky jen v článcích, které se dotýkají celkového objemu reklamy na obrazovkách. Týká se to následujících bodů: Délka pořadů, které lze přerušit reklamou, musí být minimálně třicet minut, přičemž byla odstraněna povinnost dvacetiminutového intervalu mezi přestávkami na reklamu. Dále došlo ke zrušení denního vysílacího času reklamy a teleshoppingu, nadále zůstává pouze omezení v rámci jedné vysílací hodiny (20 %, tedy 12 minut). Zrušeno bylo i omezení týkající se počtu reklamních bloků a maximálního celkového denního podílu teleshoppingu, přičemž poměr reklamy a teleshoppingu si nyní může určit sám provozovatel vysílání podle své potřeby. I v tomto případě však RRTV dodává, že bude při posuzování přihlížet ke skutečnostem konkrétního případu.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pastrňák i Kvitová. Sportovní hvězdy skupují v Praze luxusní nemovitosti

David Pastrňák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Rezidence na Smíchově, byty v Karlíně nebo na Vinohradech. To je jen malý výčet nemovitostí, které vlastní české...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Na ženská ňadra je možné nahlížet z mnoha úhlů pohledu, biologického,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...