Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Mercedes-AMG Project One je Formule 1 pro jízdu po silnici

Ekonomika

  20:00
Automobilka Mercedes ukazuje ve Frankfurtu očekávaný koncept nového supersportu s technikou Formule 1. Toto označení přitom není klišé, Project One totiž využívá stejné pohonné ústrojí, jako vozy F1, jen samozřejmě mírně uzpůsobené silničnímu provozu.

Světová premiéra konceptu Mercedes-AMG Project One. foto: Reuters

Hybridní supersport Mercedes-AMG Project One je jedním z technicky nejvíce fascinujících aut posledních let. I proto byl toužebně očekáván a ve Frankfurtu je neustále v obležení zvědavců. Auto vypadá na první pohled relativně civilně, vzhled je docela uhlazený a je jasné, že ho diktovala především aerodynamika. I tak se ale mohl Mercedes možná vydat extrémnější cestou, jak ukazuje například dříve představený rival v podobě Aston Martinu Valkyrie.

Ty pravé extrémy se ale u Mercedesu skrývají pod elegantním kabátem. Už pohled do interiéru odhalí, že tohle je opravdu netradiční auto – dveře se otevírají vzhůru i s částí podlahy, sedadla tu v podstatě splývají s konstrukcí auta a volant vypadá jako z Formule 1 – ne nadarmo, však i další technika z F1 pochází.

Dieter Zetsche, generální ředitel automobilky Mercedesu Daimler AG představil...
Nový Mercedes AMG.

V zadní části vozu totiž najdeme přeplňovaný vidlicový šestiválec s objemem 1,6 litru spojený s hybridním ústrojím v podobě kinetického motor-generátoru i rekuperací energie ze spalin. Tohle je přesně technika, kterou najdeme i ve vozech Formule 1. A není to jen nějaká volná interpretace této techniky, inženýři Mercedesu jednoduše vzali pohonnou jednotku, kterou používají Lewis Hamilton a Valtteri Bottas ve svých monopostech a jen ji trochu upravili pro silniční použití.

U Mercedesu tak AMG Project One nazývají první Formulí 1, která je schopna projít přes STK. Agragát má nově omezeny otáčky na stále hodně fascinujících 11 000 za minutu a je schopen provozu na vcelku běžné silniční palivo (vysokooktanový benzín je ale podmínkou). Auto má mít výkon přes 1 000 koní a maximální rychlost bude ležet daleko za hranicí 350 km/h. Akcelerace z nuly na 200 km/h má zabrat méně než 6 sekund. Oproti Formuli 1 jsou tu navíc dva elektromotory, které slouží k pohonu přední nápravy.

Mercedes se chlubí tím, že jeho pohonná jednotka je nesmírně efektivní – účinnost má přesáhnout 40 0 %, což je v sériové produkci hodnota velmi neobvyklá. Auto má umět ujet čistě na elektřinu až 25 kilometrů. A díky svému hybridnímu pohonu na něm nechybí ani nová značka EQ Power, kterou Mercedes označuje své ekologicky zaměřené vozy s alespoň částečně elektrickým pohonem.

Ačkoli je Mercedes-AMG Project One zatím jen konceptem, do sériového provedení se toho na něm asi moc měnit nebude. Ale ani pak to nebude vůbec běžné auto – produkce bude velmi omezená a šušká se o ceně zhruba kolem tří milionů euro. Navíc prý bude silně omezena i životnost onoho jedinečného pohonného ústrojí.

ING-FOREST s.r.o.
Taxátor

ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč