Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Mládek: Číňané nekoupili Škodu Transportation, protože jsem jim nedal garanci

Jan Mládek. foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA - O plzeňskou Škodu Transportation se dlouhodobě ucházela čínská společnost Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Nakonec ale od nákupu ustoupila a novým majitelem výrobce vlaků, tramvají či trolejbusů se překvapivě stane skupina PPF. Bývalý ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) nyní tvrdí, že Číňané firmu nekoupili, protože jim odmítl dát garanci. Nevylučuje, že to nakonec mohlo být i důvodem jeho odvolání z ministerského postu. Premiér Bohuslav Sobotka v odpovědi pro Lidovky.cz spekulaci označil za nesmysl.
  11:51aktualizováno  12:54

„Číňané chtěli garanci, že privatizace Škody Transportation proběhla nezpochybnitelným způsobem. Po mně žádali, abych takové potvrzení přinesl na vládu a nechal ho schválit. To jsem odmítl,“ řekl Mládek Deníku.

Kellnerova PPF koupila plzeňskou Škodu Transportation. Za neznámou cenu

Mládek však záruku odmítl poskytnout, podle něj by to „byla politická sebevražda a pozvání k trestnímu stíhání“.

Číňané za ním prý přišli sami. O to, aby se k ministrovi dostali, se prý postaral „nejmenovaný vlivný právník stojící za premiérem“. Podle Deníku se jedná o Radka Pokorného.

Exministr zároveň Deníku naznačil, že jeho neochota mohla poskytnout garanci mohla být i důvodem pro jeho odvolání. „Nevím, zda moje neochota byla důvodem mého odvolání, ale oficiální zdůvodnění bylo zjevně jen záminka,“ uvedl.

Podle premiéra Bohuslava Sobotky však Mládkova spekulace nemá reálný základ. „Je to úplný nesmysl, důvodem odvolání Jana Mládka byla jeho nezvládnutá komunikace ve věci snížení cen mobilních operátorů a zlepšení postavení spotřebitelů,“ reagoval pro server Lidovky.cz na Mládkova slova Sobotka (ČSSD). Mládka odvolal v únoru letošního roku kvůli situaci na trhu mobilních operátorů.

Čínská CRRC se o Škodu Transportation ucházela dlouhé měsíce a svůj zájem firmu koupit oficiálně potvrdila minulý rok i v prohlášení pro hongkongskou burzu. Později se o plzeňského výrobce ucházel i německý Siemens a spekulovalo se také o zájmu skupiny EPH miliardáře Daniela Křetínského.

Škodu však nakonec ovládne skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, která za 100procentní podíl údajně zaplatí okolo deseti miliard korun.

Škodu Transportation podle serveru Hlidacipes.org ovládá prostřednictvím spleti 15 firem devět fyzických osob. Vlastníkem firmy je kyperská společnost CEIL.

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Jak co nejrychleji otěhotnět? Stáhněte si praktický eBook zdarma
Jak co nejrychleji otěhotnět? Stáhněte si praktický eBook zdarma

Jestli se ptáte na otázku „Jak co nejrychleji otěhotnět?“, máme pro vás odpověď. Vše o tom jak přijít do jiného stavu, se dozvíte v naší nadupané...

Mohlo by vás zajímat